Språket

Jag har läst mig halvvägs idag. Klottrat i marginalerna, lagt till och tagit bort. Vissa stycken kan jag utantill, där fastnar jag i ändringarna. Känner tjurskalligheten bromsa flödet.

Jag valde kopian där synpunkterna är osynliga. Tips från redaktören och jag hade blivit galen annars. Samtidigt tänker jag på härom dagen när darling bad mig läsa hans krönika och jag massakrerade den fullständigt. Han blev bara glad och det börjar bli dags för mig att förstå att alla texter mår bra av fler ögon än författarens.

Dock har jag funderat mycket på det här med tidlöshet. När ett ord eller uttryck blir accepterat som allmängiltigt. Säger till exempel inte fler ”kompis” nu för tiden än ”kamrat”?

Nour och darling har varit flyttgubbar idag och nu längtar jag efter att de ska komma hem. Vi ska fira Noursans fyramånadersdag med en mosad potatis.

Ett svar to “Språket”

  1. GRATTIS från oss
    Vi ska fira Benjis 2månadersdag med…lite ersättning

Kommentera

