Nattsudd

Jag läser knappt DN längre. Jag har inte klistrat in något i min dagbok sedan innan Nour föddes. Jag bloggar knappt.

Jag vet vad ni kommer säga. Du är mamma nu. Du har inte tid med sånt. Jag har nämligen insett att allt går att förklara med de orden.
Varför går du klädd i rosa? För att jag är mamma nu. Varför kommer du försent? För att jag är mamma nu.

Jag säger det självfallet med en touch av sälta i rösten, eftersom jag egentligen inte anser mig vara särskilt annorlunda nu mot innan jag fick barn. Men tiden har förändrats. Onekligen. För jag skriver inte dagbok längre och jag läser inte DN.

Först nu när slutar bry mig om medierna, inser jag vad som verkligen syns och hörs. Jag menar, om en nyhet lyckas nå mig, utan att jag söker efter den, då finns den verkligen överallt. Och just nu är det Alex Schulman. jag börjar fatta varför han skrev boken om sin pappa nu. Han har sagt det i Metro, DN, på nyheterna, på radio.

Jag tror att boken är bra. Jag tror att jag kommer köpa den, läsa den och gilla den. Men jag önskar jag slapp höra fler gånger, frågan som alla ställer: Varför han skrev boken om sin pappa.

Jag har natten inatt. Därför sitter jag här och svamlar. Nour borde vakna ungefär nu och vilja äta. Vanligtvis brukar jag låta henne väcka mig, men eftersom jag kan sova hela vägen till Sälen imorgon, bestämde jag mig för nattsudd. Bara därför kommer hon sova flera timmar till.

Vår vän X var här igår och demonstrerade en dammsugare. Den visade bland annat hur mycket kvalster som bor i vår säng. Väldigt mycket kvalster bodde i vår säng.

Det känns väldigt 50-tal med dammsugarförsäljare, men de finns även i nutid. Dock har de har inte tid att göra annat än att jobba.

X får 16000 kr i månadslön om han håller 40 demonstrationer på en månad. Varje demonstration tar fem timmar. Han måste personligen hitta de personer som ska få demonstrationen. En kamp mot tiden. Besöker han 39 hushåll får han inte ett öre.

Jag blev så upprörd när X berättade detta att jag knappt kunnat sova sedan dess. Jag vill kuppa hans vidriga arbetsgivare, har tipsat honom om alla jag känner, men tiden kommer inte räcka. Och det gör mig obehagligt arg.

2 svar to “Nattsudd”

  1. Jag ska också börja köra på för jag är mamma-grejen. låter helskönt ju. Under graviditeten la jag mig till med (o)vanan att så fort någon som aldrig varit gravid gav mig råd ang graviditeten (vilket du ofta och gärna gjorde) så la jag huvudet på sne, log lite lätt och sa: när DU blir gravid kommer du att förstå. hehe nu kan jag köra: När DU blir mamma så kommer du att förstå (lilla vän). love it!

    och fan vad surt med din väns jobb. man blir förbannad!

  2. vilket DE ofta och gärna gjorde, inte du 🙂

Kommentera

