Så bra här bak i bilen

Nu är stunden på året då jag vanligtvis har en livskris. Födelsedagstider lockar fram det sämsta ur mig. Ångest, tvivel, sorg och uppgivenhet.

Från tolvårsdagen slapp jag uppvaktning på sängen, för att jag bad om det, och sedan dess är det ingen som sjunger födelsedagssången på mina kalas. Om jag ens har kalas.

Alla de där känslorna dyker upp även i år, men med bara några korta dagar kvar av 20-årsåldern, har jag landat i en ovan känsla av glädje. Just nu sitter jag med en nybrygd kopp kaffe, lyssnar på Nours pruttande i sömnen och googlar efter tårtor med ätbara fotografier. Jag längtar efter att beställa en skitstor tårta med foto på. Vad det föreställer spelar inte så stor roll. Kanske någon jag inte gillar som jag kan stycka och äta upp? Men enorm ska den vara i alla fall.

Vi satt och pratade igår jag och darling, om vad jag kunde önska mig av mamma, som påstår att hon vill ge mig precis vad jag vill. Jag har rätt länge nu drömt om en espressomaskin i köket, så det blir nog min önskan faktiskt. Fan, jag är författare numera, då måste man ju ha en sån. Och jag är ju morsa dessutom, sömnbristen behöver bekämpas ibland.

Ja, min trettioårspresent har du ju redan fått sa darling skämtsamt och menade Nour såklart och då slog det mig. Att nästa år den 21 januari, får jag baka tårta och sjunga födelsedagssången för min dotter och hon kommer antagligen, förhoppningsvis aldrig känna ångest över att fylla år.

Tack darling. Det var den bästa present jag fått i hela mitt liv. Sa jag uppriktigt, och en liten tår rullade ner för kinden. För var jag inte blödig innan, så är jag det definitivt nu för tiden.

2 svar to “Så bra här bak i bilen”

  1. Visst är det märkligt hur blödig man blir efter att man har fått barn?!
    Jag reagerade för första ¨gången på min egen blödighet efter att jag hade fått mitt första barn (dotter, nu snart 26 år) och satt och tittade på friidrott eller liknande. Mest för att glädja hennes pappa som är sportintresserad. Det är INTE jag, men till min förvåning satt jag och storbölade när en svensk tjej gick och vann ett lopp….

  2. Jag men tala om blödig, jag började grina lite av ditt inlägg. 🙂

    Sen grinar jag ju hela tiden nu, så fort nåt är det minsta jobbigt, så fort Benji börjar skrika och inte slutar, så fort min kille låter det minsta neggig, så fort nåt går fel. Min kille ringde sin mamma och frågade om hon grät ofta när hon födde honom, skämta inte sa hon. Det är hormonerna sa hon, och gav honom rådet att bara krama om mig en massa och att inte ta åt sig.

    Men jag gillar att gråta, det är skönt på nåt sätt. Man känner sig ren efteråt och har liksom nya krafttag.

    Och grattis på födelsedagen!

    Tårtor med foton kan beställas från ett kondis som ligger i ringen tror jag. Gjorde det till jobbet en gång.

Kommentera

