I en hemmahög

Vi är helt utslagna här hemma. Darling har slocknat i soffan, Nour hickar högt i sin säng och jag orkar knappt hålla ögonen öppna. Nours Farmor läser DN, hon ska vara barnvakt när vi frossar meny på Lux om en timme och jag hoppas på att vara piggare då. Kanske kan man ta en espresso till förrätt?

Nour blir kanske utskriven på måndag, sa sköterskan när hon var här igår. Hon berömde oss för att vi är så stabila, harmoniska, duktiga föräldrar till Nour.
Men jag läste i journalen och blev lite orolig när jag såg hur lite du ammade sa hon sedan och jag blev antagligen sådär röd om öronen som man blir av att kritiseras.

Sa hon inte just att vi var så bra?

Jag antar att jag kommer tjata om amning lika länge som min omgivning gör det. Ja, vi flaskmatar vartannat mål, men uppenbarligen sover och äter och växer Nour som hon ska ändå. Bröstmjölk i flaskan dessutom, högkvalitativ näring nästan direkt från tutten. Med en liten omväg via lite tillsatser, men de är det inte vi som beslutat om, de har läkaren ordinerat. Eftersom min bästanäringihelavärlden är lite vattnig. Eller nåt.

Fick mail av förläggaren också. De vill att jag skriver en personlig text till Svensk Bokhandels höstnummer och jag blir alldeles lycklig. Jag får skriva vad jag vill. Ett politiskt manifest om jag så önskar. Undrar vad de skulle säga om jag skrev om amning? Kanske skulle jag inte sälja en enda bok. Eller hur många som helst.

Jag skojar bara. Jag ska inte skriva om amning. Bokens innehåll ska speglas, och språket. Att skriva om amning vore inte rätt.

sta_uppSåhär arg och målmedveten var Nour härom veckan när hon skulle bevisa för sköterskan att hon hade reflexer och muskler på rätt ställen.

Hon inspirerar mig.

Ett svar to “I en hemmahög”

  1. Så fin hon är! Och så kul och spännande att läsa om erat nyfödda liv! kramar från Danmark

Kommentera

