Utopia

Jag tänker på framtiden. Smider nya bokplaner, överväger att göra anti-amningsboken till hälften intervjubok, till hälften övertygande-fakta-tung. Försöker föreställa mig att Nour snart kommer ha tänder och formulera fullständiga meningar. Redan känns hon så mycket större mot när hon kom. Och alla säger att tiden kommer att gå så fort.

Det är fredag och en dryg vecka har gått sedan vi fick åka hem. Jag har börjat göra listor för att plocka upp de trådar jag tappade för snart två månader sedan. Igår när jag monterade ikeahylla i vardagsrummet tänkte jag på hur mycket jag älskar mina projekt och bollar i luften. Att jag längtar till jag får sitta halvtid i studion igen och skriva.

En fin vän som tittade på när jag monterade hylla igår, berättade om sin kompis som snart ska bli mamma och som fått skit för att hon bara tänker vara hemma i ett halvår. Samtidigt som hennes man höjs till skyarna för att göra detsamma. Och fortfarande finns väldigt olika krav på kvinnor och män, i fråga om hur mycket tid vi ska vilja tillbringa med våra barn.

Det finns många olika argument som används i samband med pappaledighet. Det ekonomiska är väl det vanligaste, men även rastlöshetsargumentet förekommer.
Min man skulle klättra på väggarna om han var hemma på heltid.

Egentligen är det inte så konstigt att bli rastlös av att trycka ena delen av sitt liv på paus för en annan dels skull. Det är nog rätt många kvinnor som klättrar på väggarna, även om de aldrig skulle uttala det högt.

Därför känns det så fantastiskt att jag och darling kan dela rakt av. Snacka om att få äta kakan och ha den kvar. Få se varje framsteg hos Nour och samtidigt gå på fredsmöten och skriva nya böcker. Hänga på öppna förskolan, i parken och på bokmässan.

Ibland måste jag nypa mig själv i armen för att mitt liv är så grymt. En gång i tiden, på gymnasiet tror jag det var, var mitt enda kriterium för en partner att han skulle gilla att läsa DN med mig på morgnarna.

Aldrig hade jag väl kunnat gissa då, att jag en dag skulle få allt det här.

Ett svar to “Utopia”

  1. Underbart! Kram och ha en gosig helg!

Kommentera

