Sambo på försök?

Darling är nu officiellt pappa till Nour. Livets första utflykt som familj gick till Stadsdelsnämnden och handläggaren Yvonne. Två datum på ett papper och frågan om vi trodde att Nour blivit till någonstans mellan dem. Datumen var baserade på Nours födelsevikt.
Tror ni inte att vi redan borde ha räknat ut när Nour blev till? frågade vi, och jo, det trodde nog Yvonne men lagen var ju från 1917 och lite förlegad kan man tycka.
Det kanske är dags att ändra lagen föreslog jag, men jag tror att Yvonne slutat lyssna då.

Därefter bad hon oss se över vår livssituation, eftersom sambor ju inte ärver varandra och ett testamente kan vara på sin plats. Inte alla vet det nämligen.

Jag fattar inte det här med sambolagstiftningen. De flesta som väljer att leva under beteckningen sambo, slipper nog gärna att skriva testamenten och godkänna sina barn. De flesta ser det nog som ett alternativ till äktenskapet. Och på många sätt är det ju det också. Man har ju praktiskt taget samma förpliktelser som någon som är gift. Man är skyldig att försörja sin partner om denne inte har ett jobb. Man är dessutom skyldig att lämna hälften av det man äger om man blir lämnad eller själv lämnar sin sambo.

Rättigheterna är det lite sämre med. Dör min partner får jag ingenting. Och gör vi barn ihop, är det bara en av oss som blir vårdnadshavare automatiskt.

Det känns inte så modernt. Det känns mer 1917. Kvinnor hade inte ens rösträtt i Sverige 1917, de levde under förmyndarskap. Hur kan någon samlevnadslagstiftning från den tiden ha rätt att leva kvar?

När jag berättade för Farmis att jag väntade barn, sa hon att hon gott tyckte vi kunde ha gift oss först. Jag svarade att det är ett politiskt statement för mig att inte göra det. Att jag kanske faller till föga om lagstiftningen ändras. Om det upphör att antas att de som är gifta beter sig annorlunda än de som är sambo. Då kan jag nog tänka mig att fira det med ett bröllop.

Som gift behöver man som sagt inte bekräfta några faderskap.

Hur gör man om den man är gift med inte är pappan till barnet? Kommer man hit och överklagar då? frågade reportern som var där med oss.

Eftersom jag och darling är så rabiata i allt vi företar oss, hade Heliga familjen i P1 beslutat att haka på.

Yvonne visste inte svaret på den frågan. Men hon tyckte det lät som en invecklad procedur.
Kanske får alla tre komma hit då. Den gifta icke-pappan, mamman och den riktiga pappan föreslog vi.

Nour slet ut sonden i natt när vi skulle äta. Det gläder mig att hon redan är revolterande, hon är grym min dotter. Så liten och så kraftfull.

Som tur är äter hon som en häst numera, både från bröst och flaska och behöver inte sonden längre. Och så kommer hemsjukvården hit om en timme också, och kan sätta tillbaka den om så krävs.

img_7141

Men visst är hon mycket snyggare utan?

5 svar to “Sambo på försök?”

  1. What?
    Här glömmer man läsa fröken Agnes blogg i sisådär ett par månader och helt plötsligt har hon ploppat ur sig en unge! 🙂 herre gud vilket litet knyte, hur gick det för er?? Jag har inte läst allt, men blev hon för tidigt född? Och mitt i allt med manus och bok och förlag. Varför lider livet av ketchupeffekten?

    Jag önskar dig all lycka, så glad för din skull att det liksom kittlar i magen! 🙂

    Kramar/C

  2. Haha. Ja, så kan det gå.
    Tack för alla varma känslor du förmedlar.
    Kram

  3. Och just det. För att besvara dina frågor:

    Nour föddes 10 veckor för tidigt, allt gick bra men jag fick snittas och hon fick bo på sjukan i 6 veckor. Dessutom skulle jag oxå gärna få svar på det där om ketchupeffekten.

    Kram igen

  4. Vad kul/bra att ni ska vara med i Heliga familjen. Min favorit.

    Kram

  5. Sååå gosig!!! Så himla söt. Och rätt att ni reagerar!

Kommentera

