Betydelsefulla datum

Idag fyller Nour sex veckor. Idag för tjugofem år sedan dog min pappa. Plötsligt och förkrossande sorgligt, en solig lördag i Mocambique.

Igår när mitt lilla barn snosade på min arm efter sin middag, fällde jag en tår. Över att vi ska få åka hem imorgon. Över pappa som aldrig fick lära känna varken mig eller Nour. Över min egen odödlighet, som bara är fejk.

Jag lovade absolut inte Nour att jag ska leva för alltid. Men jag lovade henne att köpa en cykelhjälm. Så fort asfalten är sopad och jag tar ut hojen ur källaren igen. Och att jag ska fortsätta dokumentera varje steg jag tar. Så att hon kan lära känna mig postumt, i värsta fall.

Hon har fått sitt fullständiga namn nu också: Nour Hilda Justina.

Ljuset, striden, rättvisan.

Hon kommer göra stordåd vårt barn, jag känner det på mig.

3 svar to “Betydelsefulla datum”

  1. Berit Strandberg Says:

    Kära Agnes!
    Ja, idag den 4 mars är det precis 25 år sedan jag upplevde min hemskaste dag i livet, då du förlorade din pappa och jag min älskade bror.

    Nu går jag över till ”farmis” med en blomma att sätta vid hans kort.

    Så glädjer vi oss alla åt att lilla Nour, hans bernbarn, är redo att åka hem med sina föräldrar.

    Hårda kramar
    Berit

  2. Agnes, du skriver så jag gråter. Puss till dig, din pappa och lilla Nour.

  3. […] 4 mars 2009 fyllde Nour sex veckor och vi fick löftet om att äntligen få åka hem från neonatalavdelningen på Danderyds sjukhus. Nour var fortfarande så liten då, så skör med […]

Kommentera

