Avstånd

När jag gick vägen från avdelning 20 till bibblan nyss, slog det mig hur kort sträckan blivit. Åtminstone jämfört med någon av dagarna efter kejsarsnittet, när jag och darling var på jakt efter frukost och han tvingades lämna mig halvvägs och springa i förväg, för att inte missa Nours matning.

Det är svårt att förstå att det är samma sträcka. Liksom det är obegripligt att det gått sex veckor sedan jag lades in. Sex veckor!? Hela februari har flugit förbi och jag har knappt gått utanför dörren. Visserligen bästa tänkbara månad att klippa ut ur livet, men ändå. Jag kan inte fatta.

Nour blev av med syresättningsmätaren idag och har endast ett apnéelarm kvar, som ska följa med oss hem. Och nedräkningen har börjat. Torsdag tror de att vi kan styra kosan härifrån. Ljuset i tunneln. Hägringen i öknen.

Torsdag.

Jag hetsade hem en sväng i förmiddags och hämtade rena kläder. Spände vaxduken över skötbordsdynan som mamma fixat, pillade lite med det enda hörnet i lägenheten som skvallrar om att ett barn tänker bo där snart.

Jag längtar hem så mycket att jag får ont i magen. Om jag till hundra procent kunde lita på att dessa dagar verkligen var de sista, då skulle jag njuta så mycket nu. Men inuti lurar oron över att de kommer vilja hålla kvar oss lite till. Bara ett par dagar, som snabbt blir tio, tjugo, en hel månad till.

Men om det blir som vi drömmer, åker vi hem på torsdag. Och sedan, när Nour kastat sonden över bord och alla hennes vänner är fria från förkylning, ska vi ha en muckarfest.

Med flaskmatning så det står härliga till!

2 svar to “Avstånd”

  1. Åh vad jag håller alla tummar!!! Klart ni ska få komma hem! Nour längtar nog också hem.

  2. Hoppas, hoppas, hoppas ni får komma hem i veckan!!
    Kram Lina

Kommentera

