Fredagen den 13:e

Jag har alltid gillat fredagen den trettonde, och även denna otursdag har börjat bra. Darling vinglade så gott som friskförklarad upp i ottan och åkte iväg för att hänga med sin dotter. Själv sitter jag vid köksbordet, dricker kaffe och ser Västerbrons trafik bli tätare. Jag ska fotas till boken, av förlagets fotograf, här hemma om en timme.

Mina bröst lever sitt eget liv sedan ett par dagar. Varje gång jag hör en låt jag tycker om, börjar de sticka och pirra. Varje gång jag tänker på Nour, samma sak. Mitt underbara barn, med ett kärl i hjärtat som inte riktigt vill stänga sig. Hon låg där på rygg i mitt knä igår och såg förvånad ut, när ultraljudsmannen smetade gelé över hennes minimala mage. Därefter sa hon inte ett pip under den tio minuter långa undersökningen, då även läkaren satt helt knäpptyst och jag önskade oss till en tropisk ö eller vart som helst där jag slapp vänta på besked.

De här dagarna och veckorna kommer blåsa förbi och snart kommer jag antagligen fråga mig hur tiden kunde gå så fort och min dotter bli så stor utan att jag märkte det. Men jag inser nu att varje gång jag i framtiden tittar på bilden som ska tas av mig idag, som ska pryda pärmen på min roman eller tankas ner av någon journalist som inte har tid att ta egna foton, kommer jag att bli påmind om tiden då Nour just fötts och vi pendlade till sjukan, oroade oss och sov dåligt.

Och senare, när Nour får ett helt eget exemplar av Ränderna går aldrig ur, att rita bilder i eller riva sidor ur, kan jag peka på bilden och säga att Den här togs när du knappt var större än ett mjölkpaket. På den tiden då vi fortfarande inte var säkra på om du någonsin skulle få komma hem, långt innan jag sålt två miljoner exemplar av min debut.

Jag känner på mig att det kommer bli precis så.

img_6924Vårt lilla tjockisbarn som spräckte 1800-gramsgränsen igår. Storlek 40, here we come!

3 svar to “Fredagen den 13:e”

  1. Precis så kommer det att bli!

  2. Solklart! Så blir det! Kram! Och trevlig helg.

  3. Två miljoner? Tror stenhårt på tre.

Kommentera

