Att komma hem är fan ingen schlager

Vi flyttade från morbror idag, hem till Lilla Essingen. Darling vaknade dunderförkyld och jag åkte ensam till sjukan. Hängde med Nour och vi konstaterade uppgivet att ett liv utan pappsen, inte är alls lika härligt.

Jag åkte kommunalt hem. Ett riktigt äventyr efter att knappt ha gått utanför sjukhuset på tre veckor. När vi nådde Västerbroplan började jag gråta och jag har fortfarande inte slutat. Det är så absurt att komma hem utan Nour. Det är så overkligt att när jag senast jag satt på den där bussen, var gravid i vecka 29. Det är så tomt här hemma utan henne, jag står inte ut här utan henne.

Varför känns det så svårt att komma hem frågade jag tröstlöst darling, som var lika blödig som jag.

För vi är ett team nu vi tre. Det är inte meningen att en av oss ska ligga i ett kalt rum flera kilometer bort, även om det finns en vattensäng där.

Jag har hetsat fram och tillbaka mellan Nour och bibblan idag. Skrivit texter och skickat mail till förlaget. Det mesta verkar ordna sig, till och med omslaget blir nog bra till slut. Men när jag rusade med adrenalinet pumpande och andan i halsen, frågade jag mig om jag någonsin kommer bli en sån som slappnar av. Eller om jag är dömd till att alltid ha ett projekt för mycket att rusa i överljudsfart, bara för att jag vill.

När Nour får komma hem ska jag sitta i minst en vecka i soffan och skratta. Shit va jag längtar till dess.

6 svar to “Att komma hem är fan ingen schlager”

  1. Kära kära vän vad jobbigt det måste vara för er! Hoppas Nour får komma hem snarast så er fina lilla familj blir läkt och hel på riktigt.

  2. Jag föddes några månader för tidigt 1981, men vägde några 100 gram mer än er Nour. Mamma har alltid sagt att det var det värsta hon varit med om – att i flera veckors tid lämna mig på Akademiska om kvällarna för att själv åka ut till Gimo, och sen tillbaka till Uppsala morgonen efter. Hoppas Nour får komma hem snart!

  3. Nej. Det är inte meningen att hon ska vara ifrån er. Du får gråta. Hur mycket som helst. Jag gråter nästan för att Nour måste vara där och inte ni. Jag tänker massor på er och känner mig sjukt töntig som rullade med mig min Lilla E på toa när jag var själv på BB med henne, hon var tvungen att vara med mig hela tiden. Ni är grymt starka och ni måste få gråta lite ibland. Men. Ni vet ju att det är bra där, att hon har det bra och att de tar hand om henne väl. Och att det är bäst där. Det vet ni ju. Men det är fan inte meningen ändå!!! Men. Nour kommer inte minnas att ni inte var där. Hon mår bra. Hon sover och växer och gör det hon ska.

    Jag tror att fördelen med att bli förälder så här för tidigt som ni blir, är att man nog uppskattar den lilla skatten mer när man får komma hem. Tror jag då…

    KRAAAAAAAAAAM!

  4. Snart snart far vackra Nour komma hem! Och da kommer du fortsätta va den snygga pang-fina mamma du är!

    Kraaaaaam!

  5. Tack för att ni är så goa allihop. Stor puss o kram!

  6. Kära du. Vilken fin blogg jag hamnade på av slumpen, eller ödet, välj själv 😉 Vilken prinsessa du fött och vilket vackert namn hon fått! Jag tror hon är en rejäl fighter. Vill bara säga några väl valda ord då jag varit i samma situation och nu var det hela två år sedan min krigare till dotter fick komma ur kuvös, sladdar, värmesäng och mediciner.

    Just nu står dottern i sin ståställning och läser tidningen hur nöjd som helst. Man kan inte gissa att hon varit så liten och skör en gång i tiden.

    Slutligen så vill jag säga att försök att inte tänka så mycket på alla ”kansken” och eventuella diagnoser som bollas fram och tillbaka. Dom säger INGENTING om hur erat liv kommer bli tillsammans med Nour. Det är bara ord på ett tillstånd som inte rör hennes egenskaper eller inställning till livet. Ta dagen som den kommer och njut av erat föräldraskap med tvist!

    Läs gärna min förlossning om du känner för att läsa om någon i liknande sits. Och hör av dig om du vill ha stöd från en…främling. http://cpmamman.blogspot.com/2009/01/nr-jag-blev-mamma-till-tekla-del-1-i-en.html

Kommentera

