Ångest och eufori

Vilken dag. Jag har ont i huvudet och ont i kroppen.

Den började i eufori. Vi kom till sjukan imorse och fick veta att Nour skulle få flytta ur kuvösen. Efter maten invigde vi hennes nya hem, vattensängen. Jag fällde en tår av lycka och stolthet.

Därefter kastade vi oss iväg till Babyland Arninge och köpte landets sista First Wheel, en billig barnvagn som går in i vår hiss. Isblå sittdel, marinblå liggdel och darling gick bananas och köpte åkpåse, väska till vagnen och nästan ett parasoll, men tack och lov var de slut.

Sus och dus och familjelycka.

Sedan beslutades på ronden att Nour behövde få en blodtransfusion. Jag stod vid hennes sida under en halvtimmes tid, höll hennes minimala hand och såg sköterskorna misslyckas med att hitta en ven. Om och om igen. Jag grät igen, av den hjärtskärande insikten om att någon skadade mitt barn, och att det inte fanns någonting jag kunde göra åt det. Annat än att uthärda. Nours små armar och ben, fulla av blåmärken och sticksår. Hon som knappt gav ett ljud ifrån sig, så stark och så tapper.

Det var hemskt.

Vi gick hem när transfusionen var genomförd. Då låg hon under sitt täcke och viftade lite med handen, så som hon älskar att göra.

Upp och ner. Vilken pärs livet kan vara. Med en så liten, modig krigare vid sin sida. Som man inte kan tänka sig att alls leva utan.

Jag är skitdålig på att svara på kommentarer, sms och mail. Men alla era ord värmer själen och ger massor av energi. Bara så att ni vet.

Ett svar to “Ångest och eufori”

  1. Ska ta mig i kragen och gå och lämna blod igen så det finns ett stort laaaager om fina fina Nour behöver mer! Tänker på er.

Kommentera

