Torsdag, ärtsoppa och pannkakor

Flytten är klar. Nour bor nu en trappa upp, i ett mysigare hörn än tidigare. Efter sitt livs första hissresa verkade hon stressad, tog upp till 144 andetag i minuten. Jag provade att göra som hon och fick nästan huvudvärk.

Det är lätt att fastna i kurvorna och siffrorna. Pulsen, syreupptagningen, andetagen. För högt, för lågt, för långsamt, för snabbt.

Vi konstaterade vid middagen att vi under de timmar vi är på Danderyd, hinner gå genom hela känslospektrat, om och om igen. Glädje, oro, stress, sorg, hopp, förtvivlan. När vi kom hit i morse hade Nour fått en kanyl i pannan. Sköterskorna förklarade att små barn känner betydligt mindre smärta i huvudet än i handleden, vilket var något slags tröst antar jag. Antibiotikan de ger vår dotter är nämligen ”kärlretande” och hittills har de stuckit henne minst tio gånger om dagen, letat nya vener för kanyler lika många. Så nu hoppas vi att droppet kan sitta kvar i pannan, och inte kännas alls.

Framåt kvällen vände det äntligen. Nour la en jättebajs, hade smält all sin mat och var på strålande humör. Vi satt alla tre och hade värsta stunden av lycka, och värmen den efterlämnade höll i sig nästan hela vägen hem till morbror.

Nu ska vi sova, imorgon ta bilen till sjukhuset och livet rullar på. Idag jobbade jag en halvtimme i kafét. Det var balsam för själen. En sköterska tyckte jag skulle ta permis för uppkörningen, men riktigt där är jag inte än. Kanske om en vecka.

nouropapsNour och darling och min svettiga tröja.

img_6813Naturbilden från imorse.

2 svar to “Torsdag, ärtsoppa och pannkakor”

  1. Vad härligt med jättebajs! Det här kommer gå skitbra, det bara vet jag!

  2. Tack för att du rapporterar. Och jag instämmer. Det här fixar ni, alla tre! With a little help from your friends. Puss!

Kommentera

