Min känsla för drama

Jag är på Danderyds sjukhus. Frö är inte så sugen på att bli ett vårbarn visade det sig, utan vill titta ut nu. Livet handlar i nuläget om dag-för-dagövertalning. Frö är svårflirtad, men nu är Happy Obama day nästan slut och imorgon lockar min namnsdag som morot. Och vi gick in i vecka 31 idag, det är ett stort steg i rätt riktning.

Vaknade i söndags morse och kände mig inte helt okej. Hade råkat läsa på en osund forumtråd ett par dagar tidigare, om ett barn som dog i magen, och trodde att jag bara var paranoid. Men eftersom vi ändå skulle skjutsa darlings mamma till jobbet på Danderyd, kunde vi ju kila förbi förlossningen bara för att stilla oron.

Tänkte vi.

Och sedan dess är vi här. Sängliggande och internetlösa men med mobbe där sms och samtal droppar in i en stadig ström och håller mig sällskap. Liksom darling, som bor här med mig och Frö. Vi har fått ställa in våra liv, för vi ska kanske bli föräldrar imorgon. Eller idag eller om en vecka.
Jag var redan fyra centimeter öppen när jag kom in, min tapp var rätt klen och uppgiven. Frö sitter med rumpan ner och jag ömsom fastar ömsom äter, beroende på hur nära snitt jag är.

Darling åkte hem, hämtade grejer och laddade ner mail idag och kom tillbaka med omslagsförslag från Forum. Vilken grej att se sitt namn på en bok sådär. En sådan salig röra av intryck här i min kokong av prematur fokus, en rush från yrkeslivet och yttervärlden. Jag ligger här, räknar sammandragningars längd och berättar vidriga historier från jordelivet för Frö, så att h*n ska vilja bo kvar inne hos sig. Men som barnmorskan sa, Frö är det inget fel på, bara på Frös mamma. Alla dessa koniseringar och jordbävningar blev för mycket tydligen.

Men att trycka på paus är en helt ny upplevelse för både mig och darling och rätt nyttig tror jag. Inga styrelser eller möten eller körkort inom månader, för vi bor här nu. På ett sjukhus strax utanför stan. Och blir kvar. Minst en månad till.

froUltraljudet i morse.

obamaObama blir president på vår femkronorsteve.

Kommentera

