Hilda Nour

Jag har blivit mamma.

Så plötsligt saker kan ändras i livet, slå in på en helt ny bana.
Jag skulle ut och övningsköra i söndags och har fortfarande inte kommit hem.

Hilda Nour föddes nästan tio veckor för tidigt, på min namnsdag, den 21 januari 2009, kl. 03.24. Hon var 43 cm lång och vägde 1603 gram. Jag var vaken men snittad och fick bara se en liten glimt. De hade förvarnat oss om att inget skrik skulle höras, men ändå steg ett litet marsvinspip till skyn.

Är det hon? tittade vi frågande på varandra. Och det var det.

Hon har massor med hår, hörde jag darling säga innan han försvann bort.

Därefter dröjde det rätt många timmar tills vi sågs igen, men nu får vi tack och lov träffas varje dag. Allt annat har tagit en paus. Jag har inte kollat mailen, gått på mötena, bokat den där uppkörningen, fixat de där fakturorna. Vi är heltidssjukskrivna båda två minst till den 30 mars.

Jag skrev ett inlägg dagen innan Nour föddes, om vad som ledde fram till detta galna. Jag publicerar det nedan. Några timmar efter att jag sparat texten och bilderna på usb:n, gick vattnet. Jag låg i min säng, tryckte på larmet och när barnmorskan kom sa jag som det var.

Det verkar som att vattnet gått.

Darling som sov på en soffa i ett annat rum, blev väckt och vi svischade ner till operation. Och så föddes hon.

Dagarna går. Hon blir starkare. Hon växer och vi sitter skift. Bor på Danderyd. Och jag är så lycklig. Gråter flera gånger om dagen. Skrattar ännu fler. Vi har redan börjat prata i termer som Minns du när Nour var nyfödd och inte tittade alls lika ofta som nu.

Tack för alla sms och mail och blommor och samtal! Vi har varit lite avskurna och kommer fortsätta vara ett tag till. Men snart riggar jag laptopen nere i huvudentréns kafé. Bollar bokomslag och redigerar text. Som morsa.

img_6766Jag och Nour.

12 svar to “Hilda Nour”

  1. Jag gillar att du gillar denna layout på bloggen eftersom jag är av samma smak och gratulerar dig till din Hilda Nour!

  2. Grattis igen älskade fina Agnes önskar Kicki, Bookie o Vincent som firar att han lärt sej blasa ut ljus.

  3. Hej Agnes! Ett jättegrattis. Vad fin hon ser ut! Och vilket vackert namn.

    Kram Frida

  4. STORT grattis till er!
    Vilket vackert barn ni fått och vad skönt att höra att allt gått bra. Njut nu (av att vara mamma)! Tiden kommer att gå så fort, så passa på att leva i nuet.
    Vi andra – som slaviskt följer din blogg – kan vänta…

  5. Grattis, vilken vacker liten prinsessa!

  6. Vad fiiiiiiina ni är! Massa kärlek till er från oss.

  7. sprakapapersiska Says:

    Jag gråter av lycka (det gör jag ofta när jag läser din blogg, men idag alldeles särskilt av att SE den).
    Du är så vacker som mor, och Nour är så vacker som blomma!
    En outärdlig längtan efter att få se familjen och kramas i riktiga livet!
    Massa kärlek!

  8. WOW vilket inlägg man möts av när man kommer tillbaka efter helgen. Själv får jag bära på magen ett tag till antar jag

  9. Grattis igen till världens finaste Nour!
    Längtar tills jag får se henne LIVE!
    Massor med kramar från mig och Micke till lilla Nour, lilla mamma och lilla pappa!
    Puss!!

  10. Grattis! Så fina ni är.

    Stor kram från en annan Frida

  11. […] för ett år sedan föddes hon. Vår ljuvliga dotter. Då 1,6 kg och 43 cm lång, nu nästan tio kg och 75 cm. Här finns ett […]

Kommentera

