Lång natts färd mot dag

Mystiken tätnar. Ljudet ovanifrån kan inte ha med grannen att göra. Nu har det hållit på oavbrutet sedan jag kom hem igår vid niotiden och när jag bokade tvättid för en stund sedan, lät det ända upp till femte våningen.

Jag kan inte komma på vad det är. Det låter onekligen mekaniskt. Rytminskt återkommande, som någon som motionerar på en träningscykel, eller en maskin som går runt runt. En ihållande vind eller möjligtvis en gigantisk mygga.

Är åtminstone glad och tacksam över att jag inte skällde ut grannen inatt under insomnian. Jag somnade vid tre. Drömde att jag var ett barn. Nu har jag just ätit födelsedagsfrukost på Grand Hotel. Jag började med frukttallrik och croissanter. Därefter bacon och prinskorv, sedan juice och mer frukt och croissant och slutligen mannagrynsgröt.

Sedan var jag så sjukt mätt. Därefter började jag må dåligt. Jag drog mig till minnes vad ultraljudsläkaren sa första gången vi var där, att om man med lågt blodtryck äter stor frukost, är det vanligt att må illa. Svetten bröt fram i pannan, synen flimrade och Frö tryckte med hela sin kraft mot revbenen. Darling satt och läste tidningen över sin femte portion och jag ville verkligen inte störa honom. Bytte ställning på stolen. Försökte dricka lite vatten. La pannan i händerna.

Allt var den där jävla grötens fel. Det lade sig som en propp på toppen. Utan den hade jag kunnat äta några fler bitar vattenmelon. Jag hade kunnat pressa i mig lite mer bacon eller löskokt ägg. Istället fick jag ägna sista halvtimmen åt att inte svimma.

Men gott var det.

2 svar to “Lång natts färd mot dag”

  1. Magmunnen blev mätt!!

  2. Jag hade samma upplevelse under en brunch på kvarnen. Uj, inget trevligt. Får gå dit när barnet är fött istället…

Kommentera

