Ring ut det gamla

img_5946

Mitt år började med ett tolvslag i Tännäs, några timmar norr om Sälen. Jag åkte pulka nerför slalombacke, och lovade att 2008 skulle bli det bästa året hittills i mitt liv. Jag lovade också att jag skulle ta körkort och få min bok publicerad.

Efter att ha satt punkt på verison 1.0 den 15 januari, postade jag mina åtta förlagskuvert och åkte till Moçambique med mamma, bror och darling. Första gemensamma resan sedan pappa dog. Vi nådde Beira, vår stad, på årsdagen av pappas död den 4 mars. Vi hittade gamla vänner och självaste pappa som fortfarande bodde i vårt hus. Numera som tårtätande spöke.

Det var surrealistiskt.

Samma dag som vi landade i Sverige igen, mailade förläggaren från Forum. Hon gillade min bok och ville bli uppringd. Jag var inte alls beredd, refusering efter refusering hade landat i inboxen under resan. Men detta var något annat. Det var fjärde gången gillt.

Sedan blev jag ordförande i bostadsrättsföreningen. Mest på grund av att jag är oförmögen att säga nej. Och sedan kom vi på att vi skulle försöka göra barn. Eftersom jag har PCO trodde vi att det skulle ta flera år. Men bara några veckor senare, när jag satt isolerad i Sankt Anna och skrev klart version två av boken, kände jag på mig att något var annorlunda. Numera vaknar jag varje dag av att någon sparkar mig i sidan inifrån.

Det här året har jag pluggat och kört bil. Jag har mått lite illa och blivit tjockare. Varit besatt av gris och kokta ägg. Och Obama har blivit vald till USA:s president, vilken grej.

Vi köpte ett sommarställe också, jag mamma och brorsan. I Sankt Annas skärgård. Och Jolanta, vår IF-båt som ingen av oss seglat på tjugo år, fick äntligen lite kärlek och en bryggplats.

Imorgon, när 2008 blir 2009 är jag fortfarande i Costa Rica. Jag hoppas att jag bryter nuvarande vanan att somna innan tio och istället står på stranden och dricker skumpa. Där jag lovar mig själv exakt samma saker som för ett år sedan.

Gott nytt år.

Kommentera

