Sankta Lucia

Det känns som att jag är uppe med tuppen fast klockan är snart tio. Sista timmarna innan alarmet ringde, drömde jag att jag var så trött att jag försov mig till passet som dörrvakt på en festival. Jag kom dit en timme för sent om bad om ursäkt.

Tröttheten kom samtidigt som jag la den stela ryggen i soffan igår. Jag orkade knappt se Kevin ta hem Idol, trots att jag hejat på honom hela hösten. Jag började bläddra i femtiofemte utskrivna versionen av mitt manus och förstod att chansen att läsa detta med något slags nyfikenhet och objektivitet är helt körd. Ändå kommer jag efter jobbet idag, försöka plöja vidare några hundra sidor till. Antagligen skriva om en allra sista gång innan inlämningen på tisdag.

Igår pratade jag och mamma om rotavdraget som återinförts. Hon berättade att man har rätt att dra av upp till 50 000 per person, om man renoverar något, och eftersom vi är i färd med att renovera vårt sommarställe, är det ju grymt för oss.

Mamma suckade.
Ja tänk. Den här regeringen gör det verkligen bara bättre för dem som redan har det bra.

Ja. Det gör de. Hon vet, eftersom hon är en av dem som gynnas. Jag likaså.

På Sigtuna tänkte jag ofta på hur mycket lättare det vore om jag bara svalde betet och började gilla läget. Jag har det bra, jag kommer alltid ha det bra och de som inte har det så bra som jag, får skylla sig själva.

Jag kände mig aldrig mobbad under min gymnasietid, men stundtals väldigt utanför. Flera år efter att jag slutat, frågade jag mig varför i h-e jag kom på idén att överhuvudtaget börja. När jag kunde gått på Södra Latin, eller någon annan mer grunchbetonad, hennafärgad skola.

Till slut kom jag på att det var för att jag skulle skriva en bok om det. Vars manus jag just nu är så trött på, att jag är redo att använda det som toapapper. The circle of life.

Kommentera

