Nedräkningar

Jag är ute i Flempan och låtsas vara student. Eller jag är ju faktiskt student, tentapluggar och läser om ”kvinnofrågan” i Sverige under mitten av 1800-talet. Slås av hur likadant allt ser ut, trots att det gått 150 år.

Jag har läst 50 sidor, måste läsa 50 till. Sedan ska jag piffa till manuset och skriva ut, för en genomläsning innan måndag. Sedan hem och dricka glögg med bokcirkeln, där ingen enda av oss läst ut månadens bok.

Jag, darling och Frö var hos barnmorskan i morse och visade upp våra allra bästa sidor. Vi gick därifrån med ett intyg om att jag var fit and healthy och synnerligen lämpad att ha med som flygpassagerare. Barnmorskan spådde även att jag kommer knipa igen till efter min födelsedag, så det blir antagligen Kongo för darling i början av mars. Jag har ju ändå tänkt sitta helt stilla och skriva på bok nummer två då, äta kokta ägg och se vårsolen titta fram mellan träden. Ostressat havande.

Just nu ser jag 2009 som genom ett filter av romantiskt skimmer. Antagligen för att det är så mycket att göra just nu. Alla dessa deadlines och avslut. Tenta, körkort, romaninlämning, Costa Ricas varma famn som står i slutet av tunneln och väntar. Mindre än en vecka kvar. Helt otroligt.

Tydligen slipper jag heta Pansarvagnens Produktion också. Det var ett fel som gick att rätta till.

Här i Huddingetrakten är det förresten snö på marken och hustaken. God Jul.

Kommentera

