Hemska drömmar och insikter

Drömde att jag fick ett dödsbud. Mitt eget. Jag befann mig i ett kalt rum på ett sjukhus och hade ungefär fem timmar kvar att leva.

Nej, inte nu, tänkte jag instinktivt. Jag vill leva, jag är så lycklig just nu. Men domen var obeveklig, du är obotbar, sa läkaren.

Jag grät. Jag skrev ner alla mina lösenord på en lapp som darling skulle få. Den till bloggen, till datorn, till banken. Jag tog farväl av mamma, som inte verkade förstå hur sjuk jag var, vilket inte var så underligt, för jag förstod inte heller.

Sedan sköt jag mig själv i magen med ett hagelgevär. Därefter sköt jag den nya, snygga läkaren i Cityakuten med en harpun, så att han fastnade i väggen. Nu kommer jag åtminstone dö och förstå varför, tänkte jag bittert.

Jag vaknade vemodig, trots att jag borde vara sprudlade. Jag är ju inte död.

Nu äter jag frukost. Lyssnade på Kropp och själ härom dagen, där de intervjuade nyblivna föräldrar. En kvinna sa att ingen talat om för henne hur ont det skulle göra att amma. Kanske har jag ovanligt många nyblivna mamma-kompisar, men just den biten har jag full koll på. Däremot, den utåtvända naveln, herregud vilken chock!

Jag har alltid sett något läskigt men fascinerande med utåtvända navlar. Aldrig hade jag kunnat gissa att jag skulle få en själv. Men nu, när jag tittar ner på kulan under bordet, tittar den fram, som en skallig liten hämnare. Min utåtvända navel. Den som förr var djup som en brunn.

Livets mirakel, sannerligen.

3 svar to “Hemska drömmar och insikter”

  1. Harpun alltså? Du är lite läskig. Hoppas allt är bra med dig och ditt frö. I min stan finns en barnklädesaffär som heter just Fina Frön. Du borde komma hit så vi kan handla där zusammen.

  2. Kompisen, Jag och sambo har faktiskt pratat om att ta en tripp söderut mot slutet av januari. För att träffa er bl.a. Ni är väl hemma då?

    Kram!

  3. Vi sitter allt hemma på stugan och väntar snällt om det vankas fint besök! Klart vi är hemma! Kom.
    Kram

Kommentera

