Väntan mot förväntan

Skillnaden är stor. Augusti var min vidrigaste väntanperiod. Bara några veckor på tjocken och ett inskickat manus som skulle få respons. Två väldigt osäkra kort. En milt illamående som egentligen lika gärna kunde bero på manuset som graviditeten.

Nu har väntans tider bytt mot förväntans. Jag känner Frö varje dag numera, hur h*n spänner sina små skinkor och armar och ben. Sparkar och slår mig på kissblåsan och i sidan. Det är inte skönt men samtidigt jätteskönt. Och manuset har gått från hurra till nja till absolut och definitivt JA.

Jag har tränat mycket på att vänta, men inte blivit så mycket bättre. Och just nu är jag mitt i produktionen av både bok och barn och ser det inte längre som väntan utan som del av livet. Dessutom mycket att göra så här i juletid och tiden hade faktiskt gärna fått gå lite långsammare.

För det är inte plågsamt att vänta på ett barn eller en bok när de gör sig hörda så mycket som nu, det är plågsamt när ovissheten fyller upp dagarna, timmarna, hela existensen. När den äter energi, gör slarvsylta av glädjen, fritiden och framtidsvisionerandet.

I natt drömde jag att förlaget flyttat min utgivning till våren. Jag vaknade och skrattade av tanken på att det var det värsta min hjärna kunde komma på. Men det är väl så när kontraktet är skrivet, det värsta som kan hända är inte så hemskt.

Dock ser jag med bävan fram mot gravidodrömmarna, för där tror jag att min hjärna är förmögen till rätt mycket.

Att vänta och förvänta. Tänk om det alltid gick att välja. Darling hävdar ju att han vetat med säkerhet hela tiden att allt ska gå vägen. Både med barn och med bok. Så jag antar att hans procent av förväntan slår väntan med hästlängder.

Har jag sagt att jag hoppas på att Frö ärver hans psyke?

Kommentera

