World Aids Day

Jag vaknade av sirener och blåljus och utanför stod två brandbilar. Det tog mig minst tio minuter att utesluta att det var hos oss det brann, men under tiden svischade tusen tankar förbi, om vad jag skulle rädda när brandmännen bankade på dörren. Jag insåg att min hittillsa lösning att ha min enda back-up av manuset, hemma i hårddisken, antagligen inte är vattentät.

Nu är brandbilarna borta och jag har förhoppningsvis blivit lite klokare.

Det är World aids day idag och de pratar på radion om att de som lever med viruset i Sverige, fortfarande i stor utsträckning blir stigmatiserade. När inte ens alla läkare har koll på hur smittan sprids, är det kanske inte så underligt att allmänheten har samma problem.

Det var nog ungefär ett år sedan nu, som jag och darling hade den uppslitande diskussionen med Mullingstorp, angående deras obligaroriska negativa hiv-test för kursdeltagande. Jag ville ställa frågor som Ska vi ha oskyddat sex med varandra på kursen? Ska vi ge blodtransfusioner till varandra? Ska vi förlösa varandras barn?. Min diplomatiska andra halva, tyckte att vi skulle gå mindre aggressivt till väga och bara be dem motivera sitt skäl.

Mullingstorp hävdade att de stödde sin diskriminering (mitt ordval inte deras) på de mest framstående läkarnas uttalanden och inrådan. Det kunde ju nämligen vara så att en person med hiv började blöda näsblod under en övning. Eftersom denna person då antagligen var djupt inne i sig själv, kunde den bli aggressiv och slå vilt omkring sig, om man försökte ingripa med ett plåster. Samtidigt kunde någon med ett sår under foten, KLIVA i blodet och få hiv.

Jag frågade om risken egentligen inte var större att en deltagare som var aggressiv, skulle råka döda mig av misstag och att Mullingstorp i så fall borde utesluta alla personer med för stor fysisk styrka.

Det tyckte inte kvinnan vi pratade med.

Det hela slutade med att vi valde att inte delta och att Mullingstorp avvaktade utfallet i den rättstvist de var indragna i, åtalade för diskriminering. För ett par veckor sedan fälldes de, risken att föra över hiv-viruset från näsblod på golv till sår i fot var så mikroskopiskt liten.

One pucko down, about a million to go.

Ett svar to “World Aids Day”

  1. dromtolkning Says:

    Mullingstorp debatteras en hel del nu då Norstedts förlag har gett ut en bok av Anette Nyman, Terapeuten, som berättar om hur det kan gå till bakom kulisserna på en hel del kursgårdar runt om i landet.

    Spännande läsning!
    Arja Sotala

Kommentera

