Ljuva drömmar

firarfika

Mötet med förläggaren var en solskenshistoria och jag svävade ut på små moln efteråt. Man skulle kunna säga att varenda detalj var annorlunda mot sist. Jag fick en varm kram, varm lunch. Jag presenterades för de andra runt fikabordet med Det här är Agnes Hellström, som skrivit Ränderna går aldrig ur, som kommer ut nästa år. Jag log och skakade hand, och höll in magen, tills jag bestämde mig för att komma ut som preggo.

Jag fick ny redigeringsdeadline, fyra sidor feedback och ett klottrat manus att jobba med. Jag fick en roman jag tyckte såg spännande ut, med mig därifrån. Jag postade kontraktet och firade med cheesecake med darling på Espresso house.

Förläggaren undrade om jag tänkt något på omslag. Nej, det är först nu allt känns verkligt, sa jag, men jag ska tänka nu, så det knakar. Hon trodde att det var bra för försäljningen att trycka på internatskolan och jag tror det också. Och bäst av allt nästan: Hon trodde romanen kunde komma ut i höst.

Nu ska jag skriva om och fixa till så att öronen ryker, fram till mitten av december. Eftersom jag är på tjocken var det bäst att redigera innan mars, var vi rätt eniga om. Men det hjälper en redaktör mig med.

Poletten har trillat ner. Jag ska bli utgiven. Självklart är jag fortfarande kritikkänslig, blir lite purken när hon har åsikter om mina karaktärer. Men mest av allt är jag lycklig. Att revisorn jag blivit tipsad om hade en mjuk röst och klingande skratt, gör förstås saken ännu bättre.

Nu ska jag ut till Djursholm, fira mormor och detaljresearcha lite.

Ett svar to “Ljuva drömmar”

  1. Stort grattis!!
    Glöm nu inte bort att det kommer in nära tusen manus till varje förlag varje år, och du är utvald! 🙂

Kommentera

