Dagen i bilder

Mycket har hänt idag och nu snyltsurfar jag på kafé vid Odenplan. Har just lämnat Fanzingos dokumentärtävling, gick efter uppspelningen innan prisutdelningen, eftersom jag börjar bli så nervig inför mötet i morgon och vill hinna skumma genom manuset innan. Sist fick jag både tunghäfta och hjärnsläpp och mindes inte en endaste rad jag skrivit i någon av versionerna. Och så vill jag inte känna imorgon.

Frö håller mig sällskap med små sparkar åt olika håll. Häromdagen lärde den sig att sparka inåt, sjukt oskönt, men alla tecken på liv uppmuntras. Försöker dock peppa lite extra när utåtagerande sker just utåt.

Företagandet går framåt. Har letat revisor i ett par dagar och fått alla mina fördomar bekräftade. Helst ville jag ha en kvinna, men av alla listor med namnförslag jag fått från olika håll, har alla varit män. Så jag mailade två av dem, varav den ena fanns på telefonsvararen imorse. Han presenterade sig med bred stockholmska och bad mig ringa upp, men glömde lägga på luren sedan. Började skratta och skrocka med sina kollegor, om någon annan klient som var ute och cyklade på nåt sätt. Kändes oerhört trovärdigt.

Nästa kille ringde just när jag halshuggit mitt frukostägg. Han hade en tick och avslutade varje mening med ett eeeeeeeeeeehhhhheeeeeeeee. Gud, kan jag leva med detta? tänkte jag förskräckt, men eftersom vi antagligen bara skulle ses någon gång om året, borde det vara skit samma.

Dock var detta inte hans avsikt. Han ville ses ofta. Fakturera ofta, och minst 15000 kr/ år skulle det kosta. Tack men nej tack, sa jag och mindes varför jag la ner detta bolagsbildande sist. För att det kändes så meckigt.

Men skam den som ger sig. En tips och ett par mail senare, verkar det som att jag fått tag i en revisor. En kvinna. I min ålder. Med gemensamma bekanta. Puh. Hon har inte hört av sig än, men tipsarens systers fästman, sa att hon var på. Hurra!

Så har jag kört bil. Slapp den gubbsjuka läraren som jag inte klarat en enda minut till med. Istället fick jag hon som jag körde allra första lektionen med. En barsk, men mänsklig kvinna med yorkshireterrier (som hon räddat från ett inavlat djurplågerihem för ett par år sedan). Vi pratade barn, husdjur, båtplatser och jag körde bra idag, trots solen i ögonen. Det enda jag behöver träna på mer är rondeller, tyckte hon och jag också.

Och imorgon är förlagsmötet. Misstänker att jag kommer sova illa inatt. Men i morgon eftermiddag är det över och jag är förhoppningsvis glad och hoppfull och har tagit ytterligare ett steg mot att min bok blir verklighet.

Sover rätt konstigt också. Inatt drömde jag att jag var fisk (stjärntecknet) och när jag berättade om drömmen för en av darlings kollegor, trodde hon att det kanske var mitt och barnets drömmar som blandats. Hur sjukt vore inte det? Och betyder det att det blir en fisk i så fall?

Ett svar to “Dagen i bilder”

  1. min revisor – söderekonomi – grym och kvinna! Att rekomendera. Sök på namnet. jag har itne numret i närheten!

Kommentera

