Om att skriva böcker

Jag antar att Fridas länk lockat hit en och annan skrivintresserad person. Jag önskar att jag varit lite mer frispråkig under processen, så att det fanns lite härligt vägen-till-förlaget-stoff här, men nu tror jag inte ens att saker finns samlade under rätt kategori.

Jag har också snokat runt i bloggosfären under de senaste månaderna, åren snart, eftersom det gått sjukt lång tid sedan jag bestämde mig för att skriva en bok. Det är ett skönt sällskap att hitta fler i samma situation, med samma existensiella ångest. Vissa dagar har jag dunkat mig själv glatt i ryggen och sagt att Bra jobbat, du har ändå bajsat ur dig 300 sidor sammanhängande text. (totalt 1000 sidor säkert, jag är osäker på hur mycket jag kastat bort och dessutom finns ju totalt tre olika versioner) Skit samma om du blir utgiven eller ej, det var ju själva bokskrivandet som var målet. Andra dagar har det känts som att hela projektet varit ett stort slöseri med tid, om jag inte får napp av ett förlag.

Trots att jag mer eller mindre är i hamn nu, känner jag mig inte lugn. Kontraktet har redan förlagets underskrifter, så om jag sätter dit mitt namn, har vi slutit avtal. Ändå sitter jag med pennan hängande i luften och har ännu inte vågat sätta ditt kråkan. Varför? Jag är inte direkt rädd för att bli blåst, jag känner inte att jag behöver förhandla mig till högre royalty, men målet är så nära att jag blir apatisk.

Sedan då? Vad händer sedan? Jag har hittat massor av skrivprojektande bloggare på vägen, men inte så många som fått Det där Samtalet. Det mesta handlar ju om kampen, om hoppet, om resan mot målet. Själva målgången är det ingen som skriver något om, eller det finns säkert några, men jag har inte hittat dem än. Kanske hör det ihop med att det går nästan 1000 skrivna manus på det enda som till slut blir bok på förlag. Jag vet inte.

Jag har fått min bekräftelse. Jag behövde den. Det gjorde så ont när diss på diss från Norstedts, W&W, Ordfront, Natur&kultur, totalt sju förlag, sa tack men nej tack. Det var en liten tröst att manusen kom tillbaka orörda, de hade nog inte läst min text. Jag fastnade nog bara i manushögen. Missade nålen i höstacken, åkte ut med veckorensningen. Sedan kom mailet från Forum. Någon som sett mig, som berömde mitt sätt att skriva på. Som suttit fängslad vid sitt skrivbord och inte kunnat lägga ner min text.

Jag bloggar ju egentligen inte om att skriva böcker, men om någon annan projektkämpare där ute, vill att jag gör en fin summering av hur min process sett ut, gör jag gärna det. Säg till i så fall. Vad som fortsätter att hända kommer jag berätta om, verkligen. Vad som än händer. För som sagt, vad som helst kan alltid hända, så kommer det åtminstone alltid kännas. Ångest och eufori, upp och ner, dygnet runt.

Idag ska jag på Bodils filmpremiär. Sedan ska jag laga älg hos B&H i Fredhäll, och dit ska jag ta med mitt ej undertecknade kontrakt och visa upp. För det var hos dem jag fick manusidén förra våren, det är hos dem saker händer på riktigt.

5 svar to “Om att skriva böcker”

  1. Jepp, en summering hade suttit fint. Och ett stort Grattis till dig! Kul att se att det faktiskt går att bli utgiven… Det ger ju hopp till oss andra.

  2. Stort grattis till dig! Det är jätteroligt att läsa om dina (veder)mödor, det ger oss andra som kämpar hopp om att också en dag lyckas. För man behöver sannerligen uppmuntran emellanåt när man sitter ensam på kammaren och kämpar, inte sant?
    Jag har ett manus ute ”på vift” hos några förlag och pendlar konstant mellan hopp och förtvivlan. Timmarna, för att inte tala om dagarna och veckorna, sniglar sig fram i väntan på svar (förhoppningsvis i form av ett telefonsamtal istället för ett refuseringsbrev…) och då behövs varje uppmuntrande ljusglimt. Så – snälla – skriv gärna mer! Vi är många här ute som gläds med dig!
    / Malin

  3. Ja, jag vill jättegärna läsa en summering! Håller själv på att skriva en roman, för papperskorgen eller någon annan vet jag inte. Men kul har jag och det är ju ändå nummer ett!
    (nu ljög jag. Jag vill åxå få en bok utgiven).

    ha det bra!

    /Karina

  4. Summering ja tack! Vi vill! 🙂 Och du, GRATTIS!!!

  5. Tack fina ni! Som ni ser har jag summerat nu och jag hoppas att ni hittar inspirationen och bajsar ur er en bok, så snart som ni bara orkar.

    Malin: Lycka till med manuset. Om du bloggar om det någonstans får du mer än gärna dela med dig av adressen.

    Karina: Såklart du vill bli publicerad. Texter i byrålådan finns alldeles för många.

Kommentera

