Tillbaka till skyddat nummer?

Jag är intervjuad i Vårt Kungsholmen den här veckan. Självklart är det flera saker som jag anser mig inte ha sagt, men överlag var det en fin text om min bok och min tid på Sigtuna.

Nyss ringde en man till mitt hemnummer. Han frågade om det var SS eller Humanisten jag gått på och eftersom de två skolorna slogs ihop i början på åttiotalet, förstod jag att vi nog inte riktigt var av samma årgång.

Han var harmlös. Han hade massa information om SS till mig, om jag behövde till boken. Men eftersom det var Hum jag gått på, och inte SS, var ju researchen meningslös (hans ord, inte mina) och jag höll med, för jag blev lite skärrad tror jag. Eftersom jag inte för ett ögonblick reflekterat över att Vårt Kungsholmen går till alla Kungsholmens hushåll och folk faktiskt läser den. Den här mannen var inte provocerad, utan intresserad. Men ändå.

bild-3

För den som skulle orka pallra sig till ett ICA nära sig och hämta ett ex, har jag alltså aldrig hävdat att mina klasskompisar skulle vara avundsjuka på mig för att mitt ”yrkesval” är mer kreativt än deras. Däremot sa jag nog att det kunde väcka avundsjuka att få välja sitt liv med så total frihet som jag själv fått möjlighet till. Och på bilden längst ner till höger, blev jag tillsagd att ”bara göra som du brukar när du går runt på ön och filosoferar”. Ja, för det gör jag ju så ofta. Not. Så anledningen till att den ser sjukt ansträngd ut är alltså för att den är sjukt ansträngd.

2 svar to “Tillbaka till skyddat nummer?”

  1. Kan du ta ett ex till mig??

  2. Du ser inte alls ansträngd ut. Snygg!

Kommentera

