Tillbaka till verkligheten

Laddar inför utcheckning på hotellet (som inte hade röda mattor, men löskokta ägg i överflöd). Hade gärna legat kvar i sängen och tittat på Idolreprisen, men någon måste ju köra bilen tillbaka till Stockholm också. Klarade min första mörkerkörning i fredags, vilken var spännande men rätt läskig och jag var helt utmattad när vi kom fram.

Hade tänkt att resten av helgen skulle gå i avkopplingens tecken. Det låg snö på marken och vi tittade ut över en stilla sjö och vd:n skulle avtackas. Jag tänkte bara sippa på mitt fjärdedels glas vin och äta gott. Men självklart hamnade jag i en jämställdhetsdiskussion men en av företagets gamla rävar. Som inte såg några skillnader alls mellan varken kön eller klasser och vi rök nästan ihop på riktigt.

Att åka på släktträff är som att för varje körd mil, färdas flera årtionden tillbaka i tiden. Kvinnorna ska sitta tysta och medhållande, männen ska ha en styrelseplats. Ingifta män blir också aktiva, och man kan ju tycka att det rent biologiskt borde ha kommit ut någon smart kvinna ur släkten, med tanke på hur otroligt många skärpta män vi har.

Men så är det alltså inte. Och det är bara på grund av slumpen

Kommentera

