Heja Obama

Jag tror inte att jag känner en enda som hejar på Mc Cain idag. Inte ens farmis, som jag brukar tycka olika som, nästan jämt. Och idag är jag så nervös att magen är alldeles stenhård, huvudet molar och samma hopp vs förtvivlan som jag alltid bär på (vanligen i form av ska det bli ett barn, ska det bli en bok?) kastar sig hit och dit i kroppen.

Jag kommer gråta om Obama vinner. Jag kommer gråta om han inte vinner. Men jag tänker vaka ända till jag får svaret.

Visst ligger det jävligt mycket dramaturgi bakom. Bara det faktum att vi ska rösta fram ”världens viktigaste person” idag, är egentligen sjukt. Åtminstone för oss icketroende sekulariserade, som inte har någon Gud som allsmäktigt råder över oss. USAs president är det närmaste vi kommer, och just därför skulle det kännas så sjukt mycket bättre om han denna gång var en ung, driven, benig, demokratisk, svart kille och inte en vithårig nittioårig republikan.

Jag och darling har skämtat om att Frö ska heta Obama i mellannamn, om Obama vinner valet.Det kan bli en historisk natt inatt, och jag håller alla mina fingrar och tår för att det blir så. Så att jag kan klappa lilla Frö på magen en dag och berätta om den där kvällen då vi väntade dig och satt uppe hela natten och världen förändrades. Inte mycket, och i slutändan kanske ändå inte till det bättre, men den förändrades.

Det skulle vara så coolt. Så himla coolt.

Kommentera

