Version 3e gången gillt?

Puh. Jag är fortfarande utmattad efter mötet på förlaget igår. Det började med att jag fick lektörsutlåtandet som var jättebra. Verkligen coolt att få läsa en sammanfattning av något som jag själv aldrig någonsin fått distans till. Dessutom ett relativt långt stycke om mig som skribent, om min unika stil osv.

Men sen kom det jobbiga. Förläggaren som läst version 2.0 och inte gillade den så mycket som hon trott. Som saknade förra versionen, gillade den bättre.

Vi satt där, med två högar manus, och visste inte i vilken ände vi skulle börja. Mitt huvud började mola, banka. Allt jag försökte formulera kom ut som.. blö, blä, bli.

Jag kunde inte motivera några av mina förändringar, mindes inte vad jag tyckt varit bättre nu än förr. Sa som det var, att darling skulle bli glad nu, han hade givit samma kritik i somras, som jag då vägrat ta till mig. Men att det samtidigt kändes som att jag skiter i detta nu, jag skriver en annan bok istället.

Förläggaren erkände att det varit väldigt oproffsigt att ringa och ropa hej innan hon själv läst omarbetningen. Jag höll med, men hade ju haft det på känn. Jag har iofs alltid allt dåligt på känn, jag borde verkligen skärpa mig.

Så vad händer nu? Jo, jag sitter med två versioner och ska smälta dem samman till den perfekta versionen. Fram till för en timme sen låg jag i en hög av ångest och var redo att ge upp. Jag orkade inte mer, jag hatade mitt manus, alla karaktärer i det, i båda versionerna. Jag hatade att jag vänt upp och ner på något som måste vändas och vridas ytterligare en gång. Jag hatade att jag frångått min ursprungstanke och låtit mig vilseledas in i något som gjort oss alla besvikna. Jag hatade att känna mig lurad. Jag hatade att jag ska skriva uppsats, ta körkort, vara ordförande i en Brf, redigera en bok, samtidigt som jag sakta expanderar, på grund av en liten mutant i min kropp. Lite känsligare, lite tröttare, lite mindre fokuserad än vanligt. Och inte borde ramla ner i svarta hål, borde koncentrera mig på en harmonisk miljö i livmodern.

Men jag samlade mig och just nu känns det bättre. Jag fick tröst av darling, bryggde en kanna kaffe, skapade en ny mapp, kopierade in lite olika dokument och började sålla. Flytta, skriva nytt. När jag väl bestämmer mig kan jag själv imponeras av min målmedvetenhet.

Jag ska ro detta iland, om det så är det sista jag gör. Och version tredjegångengillt (eller fjärde, eller femtegångengillt) kommer bli grym! Sälja minst 200 000 exemplar.

Darling har åkt iväg på rugbyfinal och om en stund ska vi mötas upp i Uppsala för att gå på överraskningsfest. Solen skiner bakom plasten och lugnet i livmodern är för tillfället återställt.

2 svar to “Version 3e gången gillt?”

  1. Haha! Jag känner igen mig, ger upp och kommer igen med mitt minst fem gånger per dag just nu! Upp och ner, ner och upp! Det är det fina med det hela, man kommer alltid igen vare sig man tror det eller ej!

    kram på dig och jag är övertygad om att det är en alldeles utmärkt, undebar, harmonisk miljö i din livmoder!

  2. Agnes! SÅHIMLASTORT! Stora gratulationer till Fröet. Helena tipsade om din blogg för länge sen men nu har jag inte läst den på länge förräns nyss. Och värsta nyheten liksom. Hälsa L massor och hoppas vi ses snart igen, det var så himla trevligt sist.
    Kram Fredrika som numera bor i Östersund

Kommentera

