Solen på Orrberget

Igår började jag med omredigeringen av mitt manus och idag har jag suttit hela förmiddagen. Just nu är det sådär overkligt roligt. Ungefär som att fastna med allvädersstövlarna i lera, jag absorberas och vill stanna kvar där, i världen där vad som helst kan hända. (egentligen styr en önskan om autenticitet, men i teorin kan jag göra precis vad jag vill)

I en dryg vecka satt jag och stirrade på högen av papper plus anteckningar och undrade i vilken ände jag skulle börja. Nu klipper jag och raderar så det står härliga till och framför allt skriver jag nytt, kring det som jag och förläggaren kom fram till skulle göra historien bättre. 

Jag vågar inte riktigt tro på att det faktiskt är så att ett stort svenskt kommerciellt bokförlag vill ge ut min debutroman. Det overkliga förstärks ytterligare av att saker planeras så sjukligt långt i förväg där (hösten 2009 är jag 30 år gammal!). Men jag löste problemet med en deadline. I slutet av augusti börjar jag läsa c-kursen i historia och då måste manuset vara omarbetat. Och just nu har slumpen fallit sig så, i mitt bergodalbaneliv, att jag är på topp och mitt manus blir så BRA. Så hundra procent gånger bättre än den inskickade versionen.

Får se hur många dagar det håller i sig. 

I övrigt är jag gräsänka. Darling är på kongress och tystnaden är varken skrämmande eller tryckande den här gången, utan rogivande och trivsam. Jag kan blicka ut över Mälaren och se bilarna svischa över Västerbron. Och på måndag är det Korpenpremiär för Freden IF. Vi ska träna på söndag och jag har ingen aning om vilken nivå det är på laget, men vi har lottats in i division ett (?!) vilken känns som humor. 

Och mina kompisar blir gravida som aldrig förr. Köper radhus och blir vuxna. Men min barnlängtan är i träda just nu. Jag tänker mest på min bestseller och på mitt framtida liv i Afrika. 

Kommentera

