Kreativitetens fånge

Sitter och jobbar på barnboksprojektet med Roomie. I DAMPs första rum, skönt med ljus som kontrast mot vanliga platsen i bunkern. Tänker på det som Clärfi sa, att en kreativ person är dömd till sitt skapande. Att det är omöjligt att sluta, oavsett hur många dissar/nitar/törnar man går på.

Såklart har hon rätt och det är en trygghet och en ångest på samma gång. Jag har redan glömt den smärtsamma dissen från förlaget (deras förlust inte min), redan börjat på nästa roman, är redan tillbaka i tanken på att jag ska kunna försörja mig på mina alster.

Men nu börjar jag få kalla fötter inför resan. Jag vill inte göra nån film, jag orkar inte tänka kreativt hela tiden. Vi pratade om det igår, om fällan som är så lätt att gå i. Där allt som sker i livet blir till filmer/artiklar/böcker/blogginlägg. Både ett sätt att distansera sig och att komma närmare. Bakom kameran kan jag tänka på framing istället för på smärtsamma minnen. I texten kan jag låta nån annan känna allt jag känner.

Darling kallade mig rabiat imorse när jag tyckte det var en dålig idé att han tänker jobba 150 procent i vår. Särskilt med tanke på att redan har typ blödande magsår. Kanske har han rätt i att hans stress är hans eget problem. Synd att jag inte håller med honom, allt blir lättare när man håller med varandra. Istället blir jag stressad å hans vägnar och utvecklar eget magsår.

Snart har det gått ett halvår sedan min livmodertapp stympades. Dags för återbesök mao. Jag föreställer mig hur cancern slingrat sig ända upp i halsen. Men så är jag ju hobbyhypokondriker också. Och då får ju det blödande magsåret sällskap.

Ett svar to “Kreativitetens fånge”

  1. Det är lugnt, jag har också kräfta för jag gjorde inte mitt cellprov.
    Jag har haft så mycket att göra den här veckan. Nästa vecka åker jag bort på begravning samma dag som du. Kan du fikish lördag?

    Kräm

Kommentera

