Lördag

Jag börjar ladda för Kongofesten som vi ska fixa ikväll. Jag är skyltansvarig, roligt eftersom jag gillar att skriva texter med märkpenna. Jag sov som en riktigt stenad säl inatt, och drömde massa skumma grejer. Jag skulle lösa en gåta som en psykogubbe skickat till mig i ett brev. Jag stod i en slänt och tittade ner mot havet, fem eldar flammade i fjärran och jag tänkte att de var tecknet som skulle leda mig till gåtans svar. Istället fanns det i ett nedlagt kärnkraftverk, granne med min gamla lägenhet.

Sen drömde jag såklart om husgrunder, spröjsar och vilda djur. För vi skrev under sommarställeskontraktet igår. Solen sken och havet som förra gången var dolt i dimman, låg framför våra fötter. Jag hade sovit fyra timmar och kylan gnagde sig in i skelettet, så på hemresan somnade jag och drömde att grannens son skulle bo med oss i huset. Och han var som bebisen i räkostreklamen, överrörlig och skräckinjagande. Det är ett riktigt renoveringsobjekt, men från 1860 och det kan verkligen bli paradiset på jorden.

Kommentera

