Fanzingo battlar SVT

Jag har känt både agg och pepp angående Janne Josefsson och hans förehavanden genom åren, men hans nuvarande inblandning ”TV-stjärnan” slår verkligen alla tidigare bottennapp. Darling och gäng på Fanzingo har skrivit en skitbra och faktiskt aningen chockerande debattartikel (kanske borde jag inte känna mig chockad, egentligen vet jag ju hur homogen och kontaktbaserad tv-branschen är) men de citat från Janne som plockats in i artikeln får mig att skruva mig av obehag.Ett gäng gamlingar ska ”välja ut” nästa stjärna, detta för att locka till sig de förtappade ungdomarna i förorten, som fullkomligt ointresserar sig för public servicekanalerna.Jag har sett båda programmen. I det första kommer en kille in, han är arg. Han har gjort en undersökning bland sina polare och majoriteten av dem har ingen aning om vad SVT står för.Janne och company jublar. Hurra, en förbannad blatte, med ett nytt tonfall, han får gå vidare! Men han måste dämpa sin aggressivitet lite, bli lite mer SVT. Ja, för hela poängen med programmet är ju att hitta en person att stöpa i SVT-formen, som vi inte alls är trötta på, eller hur var det nu. Eh…Sen kommer en tjej in (som för övrigt redan är programledare på P3 och inte alls ”kommer från gatan”) och drar värsta prettoharangen om att hon själv alltid zappade förbi ettan och tvåan när hon var yngre och att hon vill nå ut till alla kidsen i förorten som också zappar förbi ettan och tvåan. Och juryn blir alldeles till sig i trasorna och tuggar fragda och Henne ska vi ha! Hon har ju utländsk bakgrund också, yippieeeeee!!Debattartikeln sammanfattar det hela jävligt bra och sansat. Själv blir jag lätt aggressiv när jag skriver om saker som gör mig arg. Men hela grejen med att tre stofiler ska hitta det nya ansiktet för att förändra SVT, och den exotism de ser på deltagarna med, är så obehaglig, att jag nästan börjar skratta av imploderad vrede.

Kommentera

