Beira, 12 februari 1984

Brev till min kusin Karin. Hon hade en hel hög med brev från oss, som jag fick idag. Bara ett var från mig, men watte heck, jag var ju bara fyra:

Hej kära Karin.Jag mår bra. Det har regnat lite idag. Igår lekte vi med bilar och byggde en stad av lego på verandan. Bilar och hus och flygplan. Mitt gossedjur, Ture, har fått en blöja. Vi glömmer tuggtabletterna ibland. Vi har dansat idag, Mamma, Pappa och jag. En gång ramlade brödrosten i golvet, men den gick inte sönder. Pappa säger att han ska sluta röka när han kommer hem. En gång gick ett glas sönder uppe hos våra vänner Cia och Lasse. En gång tappade Gunnar ett glas, som gick sönder, uppe hos Lasse och Cia. Vi brukar göra yoghurt här, men nu gör vi inte det, för vi har inte ordentligt med mjölk. Det finns saft på Loja Franca.I natt drömde jag att vi åkte med en lastbil till ett hus och där satt en som vi känner som heter Maud och en som heter Vivi, och dom pratade med varann. De sa att de längtade efter mig. Sen kom Maud ut och sa kom! Sen vaknade jag och då var det morgon.Gunnar är jätteglad för sin Monchichi, och Gunnar och jag har gjort ett bord till honom. I går kväll sov Gunnar över hos Arvid och Vidar.Jag längtar efter dig och Gunnar med. Vi pratar jättemycket om dig ibland. Arvid och Vidar har en levande hund, som vi kallar för Bob. När jag såg honom första gången var han bara en liten hundvalp. Och då hade han inget namn. Pappa har köpt en träelefant, och den tycker vi väldigt mycket om. Jag och Gunnar har fått en snäcka var och Mamma och Pappa har fått en snäcka, som det är ett fint fint mönster på, som vi ska ha i vardagsrummet i Sverige, så att det ska bli lite prydligare.Vi har en gummimadrass, som vi seglar på ibland.Jag har fått en jättefin ring med en katt på av Erik. Så fick jag ett fint armband också av Erik. Av Gunnar fick jag en målarbok i julklapp. Den är jag väldigt förtjust i. Jag har fått ett snäckhalsband av Cia och det gick sönder igår.Många kramar från AGNES och nu ska jag rita.!

En månad senare kom vi tillbaka till Sverige, utan pappa. 

4 svar to “Beira, 12 februari 1984”

  1. Vännen! Helt bedårande. Vilka ord du använder, prydligare och förtjust var inget jag slängde mig med som fyraåring. Man anar författartalanger redan i spröd ålder…

  2. Vad härligt att dansa tills brödrosten ramlar men inte går sönder!

  3. Ja det är så fint att ni ska få det prydligare.

Kommentera

