Aldrig orättvist

Jag vet att jag skrivit om detta förr, men jag blir så ohyggligt förbannad på den inflation i begreppet ”orättvisa” som cirkular bland oss privilegerade västerlänningar.

I alla olika sammanhang och ja, jag håller med, ibland är livet skit. Ibland missar vi den där traderaauktionen med en orättfärdig sekund, missar bussen, blir dumpade, mister en förälder, ett syskon, ett barn. Och varje gång känns det för jävligt, i varierande skala. Och sorg och frustration ska aldrig underskattas. Men att förknippa något av det med orättvisa är bortskämt, naivt och enormt provocerande i mina ögon. För världssummerande sett är vi alla sjukt jävla överkompenserade gällande rättvisa.

Behövde bara skriva det igen.

Ett svar to “Aldrig orättvist”

Kommentera

