Längtan

När jag var liten önskade jag mig en hund väldigt mycket. Den skulle heta Fia och bo i mitt rum med mig. Mamma sa nej, men då och då drömde jag att hon ändrade sig. Glädjen var så överväldigande, Fia i mitt rum i mitt liv, som var komplett nu, aldrig mer skulle jag sakna något igen.

Så vaknade jag och Fia var borta. Varje gång.

När jag och darling splittat hände samma sak några gånger. Jag drömde att han kröp upp i min säng och sa saker som att han varit kär i mig hela tiden men inte velat/vågat/kunnat bli ihop. En gång drömde jag att han skickat ett foto från en strand, där han med en lång pinne skrivit ordet cobarde i sanden. Fegis. Han var en fegis som valde bort mig.

Ett par gånger har jag drömt om pappa. Den första, när vi fortfarande var kvar i Mocambique och han kom gående längs vägen med en resväska i handen. Jag är hemma nu. Och jag i en explosion av glädje, jag visstere, han skulle aldrig försvinna för gott.

Sen vaknade jag. Och han var borta, men sorgen fortfarande där. Ännu starkare, monotonare och evig.

Att vakna ur den där känslan är nästan outhärdlig. Som att kroppen och själen kämpat som fan för att inte förvänta sig eller längta efter det omöjliga. Alla argument har används för att skjuta tankarna åt sidan och gå vidare. Och så kommer drömmen och bevisar motsatsen.

Inatt drömde jag att ett av förlagen hörde av sig och vi satt med ett konrakt som jag skulle skriva på och jag var så glad. Det susade i öronen och jag var lätt i kroppen, som att jag tryckt ihop mig själv tidigare. För jag är väldigt förberedd på refusering, eftersom den känslan kommer bli tyngst att stå ut med, den andra är ju bara glädje, inget att behöva förbereda sig inför.

De ville visserligen ge den en sjukt pretto titel, på franska dessutom, som jag var rätt skeptisk till. Men ändå, vilken lycka. Jag tänkte att så fort jag skrivit under ska jag ringa darling. Berätta vad som hänt.

Och då vaknade jag. Helt utmattad. Sorgsen och trött på mig själv som inte låter mig komma undan.

Kommentera

