Ny vecka, gammal energi

Igår fyllde farmis 91. Hon var betydligt piggare än jag, som just vaknat i Strängnäs efter möhippa. Farmis bar svart eftersom födelsedagen sedan fyra år sammanfaller med farfars dödsdag.

Vi åt tårta och pajer och sallad, drack vin och åt ost, men ändå var jag lite arg när jag kom hem. Inte så arg som jag brukat vara efter diskussioner i bakfyllan, där min litenhet använts mot mig. Alltså inte den fysiska storleken utan det faktum att jag är del av en yngre generation och borde hålla mig sansad. Och anledningen till att jag inte kom hem med frustration upp i halsen var nog för att jag, faktiskt, börjat förstå att jag har rätt att stå för vad jag tycker.

Darling sov och ville inte vakna, så jag hyrde en film om kärlek. Där snubben som den ena tjejen blev kär i, visade sig vara änkling och ensamstående far till två små flickor. Och han sa till tjejen att hans liv var komplicerat. Att han var mamma och pappa på en gång, jobbade heltid, lappade kläder på symaskin, lagade mat, tog hand om uppfostran och hem… Och tjejen tänkte åååååååååå, och hennes ögon tårfylldes nästan, trots att hon hade svårt att gråta och hon höll verkligen på att bli kär i den där underbara mannen.

Sen tänkte jag att man bytte rollerna. Att kvinnan sa det förstnämnda. Och mannen stod inte alls tårfylld utan tänkte, ”okej, och vad menar du är speciellt med det?”

Jag visste vad jag hyrde, jag får skylla mig själv. Jag VILL ju gilla lättsmälta komedier, men jag verkar tyvärr ha tappat förmågan.

Annars var det ganska intressant att läsa och höra alla reaktioner på ”öststaternas invasion av schlager-EM”. Min farbror ville tom sträcka sig så långt som att alla i östeuropa har skitmusiksmak och att det är i Sverige som den riktiga schlagern finns. Medan jag och min kusin tyckte att handlar det om kompisröstning har vi ju haft vår tid i toppen i 50 år, så kanske är det dags att låta andra få njuta av framgångskänslan.

Kommentera

