Runt knuten

pax.jpg

Robert Fisk ville alla se, så vi fick inte komma in. Istället blev det bio. Sunshine. Vilket på sätt och vis fick alla klusterbomberförbudsegrar att kännas rätt futtiga för en stund, men på väg till t-banan fick darling syn på Bilplåten.

– Kolla, PAX.

Och där var den. Fredsskåpbilen, som sänd från ovan.

I tunnelbanan fyllde jag huvuvdet med nyfylld ipod och den där svårförmedlade känslan av lycka, nostalgi, mittivärlden men ändå utanför. Gråtmildlycklig. Tänkte på hur en skara av de allra närmaste peppar Pepe på premiär i Danmark, på hur otroligt det ibland känns att darling sitter mitt emot på tunnelbanan som det mest självklara. Och så universum och Mustafa Cans bok till sin mamma som jag läser och kommer få mig att gråta.

Jag har så mycket ångest ibland, att den tar över varje liten por. Kroppen blir nästan outhärdlig att stanna kvar i, hjärnan snurrar varv efter varv efter varv i jakt på överanalysens svar. Som inte kommer, aldrig kommer. Eftersom ångest är en funktion i huvet, en försvarsmekanism, och saknar konkret botemedel.

Men när den lossnar sen. Ojojoj. När bitarna faller på plats och små porlande droppar av lycka blir en euforisk sjö. När en annan värld plötsligt ÄR möjlig, ingrodda krigshetsande moderater förlorar sin kamp och freden vinner en obetydlig men ändå enorm seger. Den känslan är så stor i sin litenhet, att det känns värt att fortsätta kampen mot ångesten och världens orättvisor forever and ever.

Mitt i alltihop är jag ju ändå medveten om att den inre världen är den största, den mest relevanta. Eftersom den utan energi avstannar och skiter i vilket. Och när den inre världen avstannar, då kommer likgiltigheten och den apatiska depressionen och övertron på alltings jävlighet. Och ångesten knackar på dörren, eller nej han stövlar in med sina trupper och…

Så därför måste jag kämpa. Hårt hårt varje dag. För att då och då nå belöningen som den idag, när jag spontangråtit av glädje fyrafem gånger, människan är god, världen full av kärlek och fred på jorden är nära. Alldeles runt knuten bara.

Kommentera

