Älskade ålder

Kanske är det kärlekens förtjänst. Kanske mognadens. Kanske alla barn som fötts in i mitt liv på sistone och fått mig att haja poängen. Med firandet. Oavsett vad, har idag, min födelsedag, hittills varit ljuvlig. Den sedvanliga ångesten peakade nog i fredags, men grävde sedan sin egen grop och absorberades av jorden.

Jag är faktiskt nästan gråtfärdigt glad. Har fått fina sms från alla håll och kanter och ikväll ska jag ha kalas och nyss dekorerade jag morotskakan med jordgubbar och trallade högt. Ute skiner solen och asfalten är sopad för hopprep och fotboll. Den ständiga önskan, nu i uppfyllelse.

Darling bjöd på frulle på Grand Hotel och vi satt med solen i ögonvrån och goffade i oss allt från stekta champinjoner till nötter. Sen promenerade jag hemåt längs vattnet och brorsan ringde och sen mamma. Farmor också, men hon hörde knappt vad jag sa.

Om en stund ska jag till min vänliga terapeut och sen på omvisning där vi funderar på att lägga ett dunderbud. Och man vet aldrig men kanske vill ödet att jag ska få ett nytt hem i födelsedagspresent också, men det vore allt för bra, så jag har redan rekat hemnet inför nästa helg.

Födelsedagarna passerar revy i minnet och jag frågar mig när de blev jobbiga. Den jag minns starkast, den femte, bara en månad efter pappas död, bar på ett skimmer av jobbighet. Dagen var min, men varför?

Jag börjar som sagt förstå det nu, med alla små mirakel som trillat in under de senaste två åren. Clara och Bruno och Hugo och Erik. Och alldeles i förrgår ännu en, som jag och darling åt middag med bara några timmar innan livet. När hon ännu låg i magen.
Så jag fattar nu. Poängen med att fylla år. För exakt den här dagen för 28 år sedan ägnade min fina fina mamma massor av energi och kraft åt att släppa ut mig i livet. Och det förtjänar ett rackarns hallabalo.

Ett svar to “Älskade ålder”

  1. Jag sa till Luy att vi skulle komma, men tänkte att det var på sin plats med en mer officiell OSning: Vi kommer (gärna) ikväll!!1

Kommentera

