SL och våren

Jag promenerar hemåt i solen längs Hornsgatan. Uteserveringarna är fulla, på skuggsidan med folk med filtar. På solsidan folk i t-shirt. Jag svettas i min skinnjacka, har ont i vänster knäveck, tänker på blodpropp och ett liv utan ben.
En tjej stoppar mig. Frågar om jag har SL-kuponger, om jag kan sälja henne en. Hon behöver åka buss, men är för långt från en t-banestation. Hon verkar desperat.

Igår på bussen hem räckte en tjej fram en 50-lapp till busschauffören. Nej tack, sa han. Jag har inte växel på en så stor sedel.

På måndag höjs priserna. SL är verkligen en dröm.

Kommentera

