Gimo

Jag åkte till Gimo i fredags. För att finna sinnesro efter alla försäljningar och flyttar. Vi åt middag på Lucullus i Uppsala och körde sedan hemåt i sånt mörker som inte finns i städer. Sträckan där bussarna krockade hade sänkt hastighet till 50 km i timmen, så vi nästan krypkörde oss förbi de tända ljus som placerats längs vägkanten.

Vår gamla grannes syster dog i kraschen. Brorsans klasskompis från högstadiet och eldsjälen i mammas skridskoklubb likaså. En tjej från mitt fotbollslag bröt benet.

Lördag förmiddag åkte vi in till centrum. Pappas dödsdag och sju sorters rosor på graven. Två nejlikor från farmis, en röd och en vit. På Reilanders blommor skickas just nu så många kondoleanser att personalen har svårt att hinna med. Alla känner alla. Det fina i en liten ort. Det som var så jobbigt när jag bodde där.

Sorgen enar. Blickar möts och de igenkännande nickarna är lite tydligare, lite mänskligare. Tre av Gimos 3000 invånare är borta. På 811:an som alltid varit den livgivande ådran, kopplingen till storstaden och tillvaron bortom tristessen. Alla omkomna klev på vid Mysinge närlivs, Gimos sista anhalt och tio meter från huset vi bodde i. Platsen jag själv stått på så många gånger, med kroppen full av pirr. Uppsala. Världen.

Vi äter lunch på Lyktan. Nu för tiden finns vegetariska alternativ och på hälskosten säljer de dinkelmjöl och quinoa. Nutidens flugor når även fem mil norr om uppsala, även fast jag får bearnaisesås till mina cournfiléer.

Mamma skjutsar mig tillbaka till stan på söndan. Vi ska kolla lägenheter så jag slipper bussen. Men snart, kanske i ett redan existerande nu, kliver brorsan ombord för att ta sig tillbaka till Stockholm. Och jag kan inte känna annat än en mild dos av nervositet.

Kommentera

