Det som är fint i livet

Jag måste lära mig att saker inte behöver ta slut för att de är knaggliga. Det är ingen god egenskap att vara så fatalistisk som jag är. Nu har jag dessutom låtit ett enormt berg av ångest byggas upp inombords, som pyst ut då och då i form av frustrerade vredespuffar. Ingen kontroll på någonting, starka känslor i omlopp hela tiden.

Igår kväll tog jag min filfrukostskål och slängde den i golvet i köket. Jobbigt nog gick den i flera miljoner bitar, jag hann bli ledsen och mindre ledsen flera gånger om, innan jag fått bort allt. Ändå klev jag på en skärva senare. Trodde kanske inte att det kunde bli värre än så, men imorse när tårarna runnit utan slut i mer än 40 minuter, var gropen ännu djupare.

Jag försökte ringa brorsan med stadig röst, men den svek innan jag ens sagt hej. Vi möttes vid Därmed Pasta och han la sin arm runt mina axlar och tårarna som jag trott vara på väg att ta slut rann ännu stadigare och i bredare filer. Vi gick till Gröndal och tittade på en lägenhet med lutande golv och fyllde fickorna med godis i foajén. Vi pratade mycket och jag blev sakta lugnare, vi drack te och åt kanelbulle på kondis och sorgsenheten blev hanterbar.

Jag är i kris. Förhoppningsvis en övergående kris, men med fler att vänta i livet. Och det måste kanske vara svårt, intensivt vissa stunder och mer avslappnat och njutningsfullt andra. Jag borde lära mig acceptera det. Det finns så mycket som är fint i livet och att låta allt det fina överskuggas av det dåliga, är ingen bra idé.

Jag har lite svårt att förstå det ibland.

2 svar to “Det som är fint i livet”

  1. å agnes, jag känner med dig. Vet hur det känns och att det går över – men usch så jobbigt det är när man är mitt i…

    Kram!

Kommentera

