Om orättvisa

Jag läser en del provrörsbloggar, alltså såna där skribenten försöker bli gravid och, år ut och år in. Härom dagen skrev en av dem om orättvisa. Att hon som ville så mycket och försökte så hårt, inte fick det som andra fixade med några vändor i sänghalmen.

Orättvisa. Så relativ. Jag kan skriva en hel lista på saker jag tycker är orättvisa. Att mina mess inte når Ukraina t.ex. Sjukt orättvist. Se bara hur dåligt jag går runt och mår här hemma. Varför händer detta mig? Jag har ju redan missat pendeln imorse och tappat ett ägg som jag ville äta till frukost i golvet så att jag tvingades ändra riktning och äta gröt istället. Fastän jag bara var sugen på ägg!!! Inte rättvist, inte rättvist alls!

Ja. Det är jobbigt att inte få sin vilja igenom. Jobbigt att perfektionen blir ouppnåelig. Jag önskar också barn åt alla dessa bloggars mödrar. Men orättvisa är väl inte det första som slår mig när jag läser om all den hjälp sjukvården erbjuder barnlösa par. Snarare privilegium.

Döden är ett annat väldigt vanligt exempel på orättvisa. Personer försvinner för tidigt, utan att bli vuxna eller som vuxna med små barn efterlämnade. En sån som jag.

Och ja, jag har förbannat orättvisan. Jag har kastat saker i väggen och gråtit över hur jävla orättvist allt är. Men i relation till vad? Till portionen rättvisa som sprids så välavvägt över jorden ur den stora urfaderns famn?

Ja vi sitter vid våra datorer och bloggar om orättvisor. Inte så genomtänkt kan man tycka.

Det finns nämligen ingen rättvisa. Men det visste vi ju egentligen redan.

Kommentera

