När

Jag är punkterat trött, har ont i nacken och huvudet. Snusat en scruf som gjorde mig snurrig, druckit en liter vatten snart utan att få energi. Men det är fredag. Hurra. Om fyra timmar kommer min forna klass hem till mig för att återförenas. Inte sedan i våras har vi lyckats och jag saknar dem så mycket och ofta.
Jag kan få sån panik av att inte träffas tillräckligt, av att tycka om för många för mycket jämfört med hur ofta jag träffar dem. Jag vill genomföra mitt tranprojekt, jag vill göra radio, jag vill läsa all kurslitteratur och skriva mina texter med känsla och inte lämna in något hafsigt och felstavat. Jag vill hälsa på mamma och stanna en hel helg, sitta och spåna hemma hos brorsan. Fika. Med Clara och Slebbs och Moneypenny och Cissi och Emilie och nyinflyttade Linor och Elin och Jake och kusinerna och flera andra. Så att de inte tror att de är sekundära för det är de ju inte. Jag vill hänga i studion varje dag, äta torkad frukt med Margo utan stress. Jag vill sova länge på morgnarna, söndagsmysa med darling och videofilm. Gå på bio, träna, läsa skönlitteratur, se nyheterna, lyssna på radio och kolla Idol. Jag vill cykla bara för nöjes skull, ta höstpromenader, skriva dagbok och klistra in texter och bilder. Jag vill färdigställa mina fotoalbum. Jag vill hälsa på farmis minst var tredje vecka i flera timmar, för hon är mer än 90 och har sagt att hon inte tänker leva tills hon är 128, även fast jag bönar och ber. Jag vill att mina kusinbarn ska veta vem jag är, vad jag heter och bli glada att se mig. Inte möta mig på sina födelsedagar eller på sin student. Jag vill få goda råd från Roomise på riktigt, inte bara via mail. Jag vill hälsa på moster i Värmland och prata om livet.

Och jag längtar efter att göra allt detta. Det är inte som att städa eller kasta tomglas eller gå till pappersinsamling eller handla mat eller betala räkningarna. De är inte måsten. Men allt det här får inte plats i tiden och jag frågar mig hur jag sållar i ett liv som har så mycket fint som inte går att bortse från.

Nu kom energin tillbaka. Snart ska jag resa mig och ta tag i att städa lägenheten. Sen ska jag laga middag långsamt, duscha och lägga lite snacks i skålar och sen ska jag dricka vin. Inte så mycket att hela imorgon går till spillo, för tiden är som sagt så knapp. Och ute skiner solen med en hetta som är sällsynt för september och ska göra hela helgen hörde jag ryktas på tåget idag på väg till skolan.

Kommentera

