Stora insikter i liten lägenhet

De första femton åren av mitt liv trodde jag att jag förr eller senare skulle bli glad och normal. Planerade frenetiskt för framtiden, då jag skippat Gimo och blivit framgångrik inredningsarkitekt/fotograf/veterinär/skådis/författare/läkare. De dryga tio åren efter det mätte jag cykler, goda mot svåra tider, återfall mot framåtrörelse. Jag tänkte att det nog fanns någonting inuti som jag kunde rätta till och som skulle göra mig balanserad och mindre vemodig.

I vintras reste jag tillbaka till djupaste Afrika för att hitta minnena av pappa och det gjorde jag också, men på ett annorlunda sätt. Jag slöt fred med saknaden, men sorgen finns kvar och kommer alltid göra. Jag kommer aldrig komma över att vi inte fick känna varandra, aldrig någonsin. Men jag har insett att jag fått så mycket annat istället, som jag kan vara glad över. Och är, varje dag.

Jag kommer alltid att vara upp och sen ner. Och om jag accepterar det, om jag låter mig själv ligga trött och trasig på soffan ett par dar, så går det över sen. Som nu. Jag är så glad idag att jag vill ta hela världen i mina armar. Jag känner mig så fullproppad av kärlek och gillar mina vänner så mycket och vill skriva tre kärnfulla romaner av bara farten och för att jag vet att jag kan. samtidigt vet jag att groparna fortsätter att kanta min väg och att jag förr eller senare kommer att fråga mig varför jag finns överhuvudtaget.

Men ändå känns det som att jag åtminstone förstått att jag inte kommer att genomgå någon radikal förändring. Allra mest för att jag inte vill. Jag vill vara sån här, jag vill känna allt det här.

Tror att jag ska gå ut och lukta på solen.

Kommentera

