Vadå verklighet

Det där med psyket…komplicerade grejer. Tänkte jag på när vi släntrade hemåt igår kväll med några öl i magarna. Hela dagen hade jag saknat det nyfödda barnet. Trots att det varit klibbigt och långhårigt och överintelligent.
Vad är det egentligen som är verkligt och vad är fejk? Vi bygger våra relationer på känslor, har kompisar som vi bara träffar på nätet, följer andras liv via bloggar och tycker oss känna dem. Är dessa personer egentligen mer verkliga än mitt påhittade barn? Hur kan jag veta att de finns, de kan ju vara skapade av min fantasti, eller mer troligt av någon annans.

Ett barn som förloras vid födseln sörjs ju inte för de egenskaper det bar på, utan för den personlighet som skapats i väntan på dess ankomst. Så måste det ju vara och därför är ju egentligen hela världen en enda subjektiv soppa, där vissa minns bra saker och andra dåliga och någon minns ingenting alls.

Många av dem jag älskar mest, kan se helt absurt overkliga ut. För att inte tala om mig själv. Hur många gånger har jag inte stått framför spegeln och stirrat på min spegelbild som ju är ett skal men ändå inte alls? Frågat mig vad det är jag tittar på. Och med tanke på hur olika vanföreställningar och diverse ätstörningar kan förändra självbilden, kan man undra om man ens ser ut alls. Och för vem.

Kommentera

