Lördagsmys på skör tråd

Jag läser Kejsaren av portugalien med värkande hjärta. Vill slå alla som är dumma mot Jan på käften. Om en kvart ska jag ta tunnelbanan till videobutiken på Karlaplan och snurra halsduken många varv, för hösten är här.
Träffade Slajsi på kafé och det har nästan gått ett år sen sist. Vi var klassisar, som ler och långhalm förut och nu en annan tid. Hon jobbar och jag labyrintar mig vidare mot mitt diffusa mål långt borta.

Hösten gör mig lycklig. Hösten gör mig vemodig. På anslagstavlan i Flemingsberg sökes melankoliska personer till c-uppsats. Jag ville höra av mig, kände mig tilltalad. Tog pendeln in till stan istället, i regnet, och gjorde grupparbete på en buss. Fikade på Rosso, åt tomat- och basilikasoppa och kände mig södrig.

Idag ligger melankoli och softar med mig i soffan och imorse kändes det mesta omkring mig svajigt. Jag tänkte faktiskt igår kväll att jag skulle rädda hanken om jag köpte med mig yoghurt till frukosten. Istället lät jag bli och höll på att tappa förståndet.

Måste slita mig nu och bege mig. I myspysruggugglehösten mot kärleken.

Kommentera

