Första skoldagen

Jag drömde att jag gick hemifrån utan att ha duschat. Att kön till kaffepolletten i kaféet var för lång, att jag inte hittade föreläsningssalen och kom för sent. Jag vaknade av att klockan ringde och jag hade massor av tid. Jag åt frukost till P1 i ett solupplyst kök, med en varm kropp på en mjuk kudde i rummet intill.
Glad över att vara glad, över att jag tycker om vardagen.

Kom i så god tid till tåget att jag hann slinka in på Konsum och köpa lunch. Men på perrongen pratade högtalarna om signalfel och tåget kom visserligen in, men rörde sig inte. Jag bläddrade i City som jag fått räckt mig i gången och tagit emot. När någon sa mitt namn och jag tittade upp.
Mitt emot satt en tjej som jag varit ledare till på ett sommarläger för två år sen drygt. Då hade jag bara kunnat hennes förnamn, men ett år senare när jag gått igenom gamla papper, hade jag hajat att hon varit lillasyster till mina grannar i Mocambique. Inte varit född då, men nu hängt med mig i en dryg vecka utan att vi fattat sambandet.
Nu satt hon mitt emot mig och sa hej. Jag blev så glad och kunde inte hejda mig. Öste frågor och sa allt jag tänkt och hon satt stum men glad. Skulle hälsa till sin mamma, lovade hon. Och berättade vad brorsorna gjorde och pappan och jag om mitt återvändande i vintras. Om huset och möblerna och pappa och sjukhuset.
Hon fick mitt nummer. Vi skildes åt. Tåget var sent, kaffekön för lång. Och jag hittade inte klassrummet. Nästan precis som i drömmen, men det störde mig inte längre.

I klassen, den nya. Processen att beskriva sig själv. Tre uppgifter. Favoritförfattare? Vad skulle vi göra med 50 000 kr? Smultronställe?
Jag kom på att jag på frågan om en plats där jag kände mig peppad, lycklig och trygg ville svara något så klyschigt som i min älskades famn. Men jag sa att jag gillade tillvaron på cykeln istället. Nykär får man vara hemma, inte på offentlig plats.

Min hjärna är överhettad av alla fria skrivövningar vi haft idag. Kommer ha mycket att göra den här terminen. Mycket av sånt jag gillar mest. Och så fint väder ovanpå det. Herregud!

Kommentera

