Resan

Att man ger andra så goda råd hela tiden. Är klarsyn och klok, klappar på axeln och ser problemens litenhet. Sen hem till det egna och gigantiskt svårlösta och ett hjärta som hoppar snett vid minsta vibration och ett förnuft utan förankring i verkligheten.
Men jag kan också ibland höra min röst säga saker om mig själv, som får mig att framstå som trygg med jättekoll. Jag gjorde det en gång för ett par år sen snart, på en iskall promenad. Och jag hade så sjukt ont i hjärtat och ville så gärna ha en massa saker som var fjärran fjärran. Men istället sa jag tack, men nej tack. Jag vill inte ha en halv kaka utan heeela och jag kommer inte vara glad om jag inte får det så därför säger jag hej då.
Jag kan fortfarande inte fatta hur jag lyckades.

Jag gick hem på kvällen i decembermörker och tänkte på stundande jul och att ett ömmande hjärta är bättre än en uttorkat. Och våren blev jätteengagerad och jag brann för fred på jorden och ville inte bli kär i någon på länge. Utan istället förändra världen och kämpa mot min jätteantagonist.

Och kärlek behöver också en antagonist. Lika mycket som mitt liv behöver en för att skapa sig mening. Jag vill inte nå fram och knalla upp för en välkrattad grusgång till ett välartat hus, jag är livrädd för det. Men härom dagen insåg jag att min antagonist är så enorm att jag kan skaffa hur många radhus som helst utan att fastna i slentrian. Och blev glad.

Och just nu är jag inbäddad i kärlek, jag sitter på ett berg av bomull och ramlar säkert ner igen om ett par dagar. Och det känns rätt bra. För just nu, idag, är jag helt övertygad om att jag är på rätt spår.
Och imorgon saknar jag säkert all den där logiken igen.
Rätt najs.

Kommentera

