Klicketiklacketi

Jag har översatt nästan hela filmen till engelska. Och jag ska inte gå hem förrän jag är färdig. Ingenting botar trötthet bättre än effektivitet.
Drömde sjuka mängder arga grejer inatt. Först att fem nya personer flyttat in i studion utan att jag visste om det. Jag kom hit och varenda kvadratcentimeter var invaderade av skrivbord.
Vem har de pratat med?
Ingen visste.
Vem har skrivit kontrakt med dem?
Ingen hade en aning om det heller.
Jag blev så arg att jag flyttade ut ett ögonblick senare. Och jag vaknade likadan och ville slå nån på käften, men inte L som sov fridfullt vid min sida. Så jag gick på toa istället, insåg att klockan bara var fyra och att jag inte behövde gå upp än.
O nej. Jag hade ju fler saker att drömma. Mamma och jag blev ovänner, sådär som vi aldrig varit. Vi tilltalade inte varandra. Till slut la hon ner stridsyxan och bjöd mig på frukost. Dukade fram en massa gott, skar upp fyra limpor av färskt surdegsbröd och la i korgar.
Jag gav dem en sur blick.
Är det okej om jag äter knäckebröd istället.
Ja visst får du det.

Jag ryckte åt mig en skiva i farten och tog en tugga. Smaskens. Men nu var det för sent. Om jag gav med mig hade hon vunnit.
Vaknade om undrade om jag kraschlandat i puberteten igen. Varifrån kommer detta behov av att släppa ut aggressioner?

Men effektiv har jag iaf varit idag. Klicketiklacketi säger tangenterna när jag översätter. Kopp efter kopp kaffe har övergått i te. För att slippa hjärtklappning.

Kommentera

