När du är med är jag inte rädd

Jag kom hem ganska tidigt igår kväll. Läste min bok, drack vatten och åt ett äpple. Bestämde mig för att gå och lägga mig. Borstade tänderna, kröp ner och släckte lampan.
Då kom ett ljud från hallen. Det lät som att någon tog i dörrhandtaget. Därefter tystnad, men jag var klarvaken igen och tassade upp. Lyssnade. Kikade i titthålet. Inte ett ljud, inget ljus där utanför. Jag måste ha hört i syne, men för säkerhets skull tog jag själv i handtaget, för att kolla att dörren var låst. Det var den. Men då. Trycktes handtaget ner igen och dörrklockan ringde och min reflex var inte att fråga vem det var, utan jag öppnade av förskräckelsen. För jag stod så nära och hade just tittat genom titthålet.
Utanför stod grannen som bor under. Han var jättefull.
Herregud! Vad håller du på med. Vad gör du här?
Han bemötte min fråga med vattniga, tomma ögon. Utan ett ord.
Jag tror att du gått ett våningsplan för långt konstaterade jag, forfarande helt skräckslagen.
Han nickade. Jag stängde dörren. Hjärtat bankade, bankade. Jag la mig i sängen. Saknade, saknade, saknade. Önskade mig Darling. Då hade jag inte varit rädd. Då hade jag bara haft roligt.

3 svar to “När du är med är jag inte rädd”

  1. Ajajaj. Jag känner adrenalin och skräck. Sov gott.

  2. Gah! Var det han som har samma efternamn som han journalisten?
    Jag är hemma nu. Ring mig nästa gång så skickar jag förortsfamiljen på dom.

  3. Tjo! nu har jag faktiskt last lite..saknade dig som fan och kl e natt i sverige..kommer nog hem tidigare an beraknat! 🙂 Fy fan vad jag hade garvat men nu blev jag bade arg o orolig…

Kommentera

